Sökning: "samhällets syn på utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden samhällets syn på utvecklingsstörning.

  1. 1. Delaktighet i utanförskap : En studie om lärare i gymnasiesärskolan och deras resonemang kring sitt uppdrag gällande elevers framtida samhällsdelaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Ericsson; Janna Näs; [2017]
    Nyckelord :utvecklingsstörning; gymnasiesärskolan; delaktighet; stigmatisering; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur några lärare i gymnasiesärskolan resonerade och problematiserade kring sitt uppdrag, i synnerhet gällande förutsättningar för elevers framtida delaktighet i samhället. Denna studie genomfördes med en kvalitativ ansats där tolv halvstrukturerade intervjuer utfördes med lärare som arbetar inom gymnasiesärskolan i tre olika mellansvenska kommuner. LÄS MER

  2. 2. En likvärdig medborgare - utvecklingsstörning i samhället : Övergången mellan gymnasiesärskolan och integreringen på den öppna arbetsmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Tony Adolfsson; Adam Skogsmo; [2016]
    Nyckelord :Förberedelser; identitet; svårigheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om personer med en utvecklingsstörning, närmare bestämt deras övergång från gymnasieärskolan till den öppna arbetsmarknaden i Umeås kommun. Den beskriver skolans förberedande insatser samt vilka svårigheter som finns i övergången till- och i arbetslivet. LÄS MER

  3. 3. Att finna sin unika egenart och bygga en positiv självbild för elever med utvecklingsstörning : - en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Maria Svensson; [2015]
    Nyckelord :SOC; self-image; stigmatization; compulsory school for children with intellectual disabilities; intellectual disabilities; KASAM; självbild; stigmatisering; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : I läroplanerna för grund- och grundsärskolan står att läsa om skolans uppdrag att låta varje elev finna sin unika egenart för att aktivt kunna ta del i samhället. Många lärare inom och utom särskolan bär på frågan om hur de ska möta elever med utvecklingsstörning på bästa sätt. LÄS MER

  4. 4. Vad betyder yrkesutbildning inom särskild utbildning för vuxna för elevens syn på sig själv?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Njie Sjögren; [2015]
    Nyckelord :Särskild utbildning för vuxna; yrkesutbildning; identitet; KASAM; självförtroende; självbild;

    Sammanfattning : Uppsatsens utgångspunkt och syfte är att undersöka hur yrkesutbildning inom särskild utbildning för vuxna kan påverka elevers syn på sig själva. Studien genomfördes som en kvalitativ undersökning inspirerad av aktionsforskning. LÄS MER

  5. 5. Specialläraren som teamledare : en studie om ömsesidigt ansvarstagande, engagemang och ledarskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för Pedagogik

    Författare :Kamilla Klefbeck; [2014]
    Nyckelord :ledare; praktisk kunskap; professionsteori; rollteori; samtalspartner; speciallärare; team; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad som krävs för att specialläraren med inriktning utvecklingsstörning ska kunna skapa ett samarbetsklimat inom teamet som ger optimala förutsättningar för elevernas lärande och utveckling. Arbetet har utgått från tidigare forskning kring ledarskap i skolan, träningsskolans pedagogiska praktik och betydelsen av delaktighet och samarbete i arbetslivet. LÄS MER