Sökning: "samhälls frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 238 uppsatser innehållade orden samhälls frågor.

  1. 1. Våld i kärleksrelationer - skyddas alla kvinnor? : En analys av närståenderekvisitet i 4 kap 4 a § BrB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Hanna Norling; [2024]
    Nyckelord :straffrätt; grov fridskränkning; grov kvinnofridskränkning; mäns våld mot kvinnor; våld i nära relation; närstående;

    Sammanfattning : Sedan en tid tillbaka har mäns våld mot kvinnor ansetts utgöra ett samhälls- och jämställdhetsproblem och som ett led i att bekämpa och synliggöra detta våld infördes fridskränkningsbrotten i 4 kap 4 a § BrB år 1998 med syftet att kunna ta hänsyn till den situation en kvinna kan befinna sig i när hon blir utsatt för våld av en man hon har en nära relation till. För att en kvinna som utsätts för våld av en partner ska få det straffrättsliga skydd som 4 kap 4 a § BrB ger måste hon vara gift eller sambo med mannen enligt bestämmelsens andra stycke, alternativt betraktas som närstående enligt bestämmelsens första stycke. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattning om undervisning kring livsfrågor och etiskt förhållningssätt : En kvalitativ intervju av hur lärare tolkar lärandemålen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rasmus Karlsson; [2023]
    Nyckelord :education; teachers perceptions; religion; lifeviews; ethics;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study how teachers perceive teaching about life issues and ethics. It is a follow-up study of how teachers interpret the curriculum and how they teach in the area. Earlier research has shown that these questions have been a complexed area to teach about. LÄS MER

  3. 3. Historiska källor på mellanstadiet : En studie om hur historielärare samtalar om och arbetar med källor i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robert Lorentzen; [2023]
    Nyckelord :Historiska källor; historiskt källmaterial; källkritik; historisk tänkande; historieundervisning; historielärare; absolut källkritik.;

    Sammanfattning : The encounter with historical artifacts can spark historical questions and create a connection to the past, arousing curiosity and a desire to understand the historical context. This power can be harnessed in history education, where learning to question, interpret, and use historical sources is essential to developing historical literacy. LÄS MER

  4. 4. Jämlikhet och lika villkor : En intervjustudie om upplevelse av diskriminering utifrån etnisk tillhörighet inom omsorgsorganisationer

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Feda Sirfy; [2023]
    Nyckelord :Discrimination; care organizations; assistant nurses; ethnicity; Diskriminering; omsorgorganisationer; undersköterskor; etnisk tillhörighe;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien bygger på diskriminering av personal som har en annan etnisk tillhörighet än svensk tillhörighet. Utifrån Diskrimineringslagen (2008:567) utgör etnisk tillhörighet en av de sju diskrimineringsgrunderna, och avses när någon eller några personer tillhör en grupp med samma nationella eller etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande utsätts för diskriminering. LÄS MER

  5. 5. Normkritik – vad, hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie av lärares beskrivningar av normkritik i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Cornelia Edvinsson; [2023]
    Nyckelord :norms; norm criticism; norm-critical education; norm-critical pedagogy; values; civics; normer; värden; värdegrund; normkritik; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how social studies teachers deal with issues related to norm-critical aspects in the classroom and what opportunities and challenges teachers experience with this approach. The paper also examines what it means to implement a norm-critical perspective in the social studies classroom. LÄS MER