Sökning: "samhälls perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 386 uppsatser innehållade orden samhälls perspektiv.
1. När Karlstad blev till Venedig : En studie om den stora översvämningen i Karlstad 1916
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ytterligare försöka belysa effekterna av 1916 års stora översvämning i Karlstad och vad den hade för effekter på staden och dess invånare, samt hur den mediala gestaltningen förändrats. Det gjordes med hjälp av undersökningsfrågorna: § Hur påverkades befolkningen i Karlstad under översvämningen och efterkommande år? § På vilket sätt hjälpte Karlstad som stad de som drabbats av översvämningen? § Vilken roll har översvämningen 1916 spelat i den massmediala gestaltningen av översvämningar under 1900-talet? Översvämningen som drabbar Karlstad och Klarälven i maj 1916 i är den största översvämningen under 1900-talet som även kommer hastigt och utan förvarning. LÄS MER
2. Genus- och familjeroller : En kvalitativ studie om invandringens påverkan på familjeroller ur kvinnors perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Invandringen till Sverige har ökat under de senaste 10 åren. År 2017 anlände cirka 158 000 personer med syrisk bakgrund till Sverige (Sköld 2017). När en individ flyttar till ett nytt samhälle, kan de möta en annan genusordning. LÄS MER
3. Slites bebyggelseutveckling 1930–1990 : en studie av en gotländsk bruksort ur ett samhälls- och arkitekturhistoriskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/KulturvårdSammanfattning : Slite är Gotlands enda utpräglade bruksort. Cementfabriken anlades 1917–19 och kom de följande decennierna att utbyggas flera gånger. Parallellt byggdes även samhället ut i olika omgångar. LÄS MER
4. Historiska källor på mellanstadiet : En studie om hur historielärare samtalar om och arbetar med källor i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The encounter with historical artifacts can spark historical questions and create a connection to the past, arousing curiosity and a desire to understand the historical context. This power can be harnessed in history education, where learning to question, interpret, and use historical sources is essential to developing historical literacy. LÄS MER
5. DIGISKUA : "Vi får lära eleverna att det är OK att misslyckas." En studie om ämneslärares upplevelser av utvecklingsarbete på vetenskaplig grund i särskild undervisningsgrupp.
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Lärares villkor att ingå i skolutvecklingsprojekt är starkt kopplat till samhälls- och policyförändringar på makro- meso- och mikronivå. På mikronivå har ämneslärare i en särskild undervisningsgrupp ingått i ett forskningsutvecklingsarbete inom Språkutvecklande digitaliseringsarbete då det finns ett utvecklingsbehov inom dessa områden. LÄS MER