Sökning: "samhälls reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden samhälls reklam.

  1. 1. Who is the Conscious woman? : en kvalitativ textanalys av kvinnors representation i H&Ms Conscious Collection-kampanjer

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Märta Särnblad; Moa Åkne; [2019]
    Nyckelord :Representation; respektabilitet; genus; klass; H M; miljö; reklam.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ser vi diskussioner rörande klimatfrågor och jämställdhet både på samhälls- och individnivå. Dessa diskussioner engagerar och kan påverka allt ifrån stora aktörer till enskilda individer. LÄS MER

  2. 2. Kultur som strategisk resurs: En kvalitativ studie om kulturella värden i Åhléns digitala reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Olga Kåks Dufvenberg; Anna Juhlin; [2018]
    Nyckelord :kulturella värden; varumärkeskommunikation; reklam; storytelling; socialsemiotik; multimodalitet; representation; normbrytande kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att söka förståelse för hur ett svenskt, kommersiellt företag arbetar strategiskt kommunikativt med kulturella värden i sin digitala marknadsföring, och därigenom bidra med utökad förståelse inom forskningsfältet strategisk kommunikation. Det finns begränsat med forskning som har undersökt kulturella värden i reklam. LÄS MER

  3. 3. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Nova Wegerif; [2015]
    Nyckelord :genus; reklam; barn; leksaker; könsbilder;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER

  4. 4. Hur kan Vita Renen synas i snö? : En studie om marknadsföringsaktiviteter hos ett avlägset beläget litet företag

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Jennifer Nilsson; Helén Liljenroth; Petra Lorenzon; [2012]
    Nyckelord :Marketing; Small business; Marketing mix; SWOT-analysis; Analytic abduction; non- traditional and traditional marketing; guerilla marketing; Marknadsföring; småföretag; Marknadsföringsmixen; SWOT analys; Analytisk abduktion; Otraditionell och traditionell marknadsföring; guerillamarknadsföring;

    Sammanfattning : Background and Problem discussion: Consumers are reached by an average of 3000 marketing messages daily which proves that a company’s marketing needs to be strong and characteristic in order not to lose customers. It is of even greater importance that marketing reaches the chosen target group and is designed in accordance with the company’s vision and is shown where the target group sees it. LÄS MER

  5. 5. Kan föreställningen av att vara osårbar öka risken för att bli manipulerad?

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Malin Gustafsson; Lange Therese; [2011]
    Nyckelord :Illusion of invulnerability; need for cognition; third-person effect; persuasion; elaboration likelihood model;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att individer tenderar se sig själva mindre sårbara än genomsnittet, vilket gör att man utsätter sig själv för ett stort risktagande. Syftet med studien var att undersöka om de individer som ser sig mindre sårbara än andra är de som påverkas av reklam och manipulation. LÄS MER