Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Utbildning och den inre konversationen. En intervjustudie ,ed utlandsfödda elever i Sverige.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tove Björkgren; [2023-06-08]
    Nyckelord :Sociologi; agens; den inre konversationen; utbildning; demokrati;

    Sammanfattning : I den svenska skolans läroplan fastslås att utbildningen ska vila på demokratins grund och att utbildningen ska bidra till alla elevers utveckling och likvärdiga samhällsdeltagande. På så sätt kan sägas att skolan har en utjämnande funktion som syftar till att motverka ojämlikhet. LÄS MER

  2. 2. “Har man ingen smartphone är man med i B-laget” : En kvalitativ intervjustudie om äldres kulturella och sociala tillhörighet i det digitaliserade samhället.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jesper Heljeberg; Forsell Daniel; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Elderly adults; Social belonging; Inclusion; EICT; Medialization.; Digitalisering; Äldre; Social tillhörighet; Inkludering; EICT; Medialisering;

    Sammanfattning : På mindre än en generations livstid har Sverige gått från ett samhälle där få hade telefon i sitt hem till en totalt uppkopplad tillvaro. I det digitaliserade Sverige är tillgången till och användarkompetensen av den digitala teknologin en förutsättning för samhällsdeltagandet, vilket ofta ses som problematiskt för den äldre generationen som är den grupp som har haft svårast att anpassa sig enligt den digitala utvecklingen. LÄS MER

  3. 3. “Jag har mina svårigheter men har ändå rätt att leva mitt liv som jag vill leva” : - En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares roll i övergångsarbetet inom gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofia Carnehult Pettersson; Ellinor Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; samhällsdeltagande; samverkan; studie- och yrkesvägledning; övergångsarbete;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kvalitativ intervjustudie baserad på intervjuer genomförda med åtta SYV vilka arbetar på gymnasiesärskolor runt om i Sverige. Ämnesvalet grundar sig i vetskapen att särskoleelevers framtida samhällsdeltagande är beroende av gymnasiesärskolans övergångs­arbete samt en önskan om att få fördjupad förståelse för denna arbetsprocess och dess förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Analys av svenskämnet i Sverige och Finland : En jämförande analys av Sverige och Finlands kursplaner inom ämnet svenska för årskurs 4-6 respektive 3-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Elledil; Rickard Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Svenska; Läroplanstyper; Ämneskonceptioner; Finlands kursplan; Lgr22;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att jämföra Sveriges och Finlands kursplaner för ämnet svenska i årskurserna 4–6 respektive 3–6. Kursplanerna är hämtade från Skolverket samt Opetushallitus. I Finland talar fem procent av landets befolkning svenska och det är ett av två nationella språk som talas i landet. LÄS MER

  5. 5. Ett meningsfullt studieår, fast hemma? : En kvantitativ enkätstudie om gymnasieelevers uppfattningar om distansundervisning som meningsfull och bidragande till deras utvecklande av medborgerliga kompetenser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Oskar Göbel; [2021]
    Nyckelord :Distance education; social studies civics; education; civic competences; Distansundervisning; samhällskunskap; undervisnings; medborgarkompetenser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att bidra med information om hur en mindre grupp gymnasister anser att distansundervisning har innehållit meningsfulla undervisningsmoment, som sin tur har gynnat deras möjligheter för kunskap- och färdighetsutveckling. Därtill har studien försökt avgöra om enkätens resultat kan antyda till att samma gymnasister har tagit del av gynnsam förmedling av medborgarkompetenser som anses viktiga för möjligheten till aktivt samhällsdeltagande. LÄS MER