Sökning: "samhällsdeltagande"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade ordet samhällsdeltagande.
16. Ett steg framåt : Om betydelsen av arbetslivsinriktade projekt för människor med utomnordisk bakgrund
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogikSammanfattning : .... LÄS MER
17. Slöja och identitet : En kvalitativ studie om slöjbärande kvinnors identitetskapande
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet; Sociologiska institutionenSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om slöjans roll för muslimska kvinnors identitetskapande. Vårt syfte var att ta reda på om det fanns någon relation mellan slöjan och de upplevda identiteterna samt om kvinnor i slöja är begränsade i samhället. Studien bygger på information från tio kvinnor, vilka alla är praktiserande muslimer. LÄS MER
18. Hållbart lärande åt alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhällsmedborgare?
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : ABSTRAKTEkdahl, Ceit & Helleblad, Gosia (2010). Hållbart lärande åt alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhällsmedborgare? (Sustainable learning for all. LÄS MER
19. Politiskt självförtroende och samhällsdeltagande : En kvalitativ studie av begreppet politiskt självförtroende i kombination med en kvantitativ analys av dess effekter på europeiska ungdomars deltagande i samhället.
Magister-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap; Örebro universitetSammanfattning : This thesis is about the effect of political efficacy on societal participation among youths aged 15 to 29. It takes a starting point in the gloomy view of the decline of political participation among citizens in the western world, especially pointing out youths as a threat to democracy. LÄS MER
20. SVENSKUNDERVISNING I FLERSPRÅKIGA KLASSRUM : En studie av några svensklärares syn på den språkheterogena undervisningskontexten
L3-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Vad innebär det att undervisa i en språkheterogen kontext? Trots att det i styrdokument och inom forskning fastslås att elever med ett annat modersmål behöver andraspråksundervisning för att utveckla den för skolframgång och samhällsdeltagande så viktiga språkbehärskningen, gör okunskap, resursbrist och låg status för ämnet svenska som andraspråk att svensklärare utan kunskap om andraspråksinlärning ställs inför flerspråkiga elevgrupper. I den här undersökningen besvarar sex svensklärare i grundskolans senare år vilken attityd, erfarenhet och utbildning de har när det gäller undervisning i språkheterogena kontexter. LÄS MER