Sökning: "samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.

  1. 6. Prylar eller planetens överlevnad? : Om framställandet av samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i kemiläroböcker för mellan- och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Josefine Ullström; Vendela Holmgren; [2021]
    Nyckelord :SSI; socio-scientific issues; högstadiet; intressekonflikt; läroböcker; mellanstadiet; SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; tematisk innehållsanalys; årskurs 5; årskurs 7-9;

    Sammanfattning : Elevers intresse för skolämnet kemi sjunker mellan mellanstadiet och högstadiet. En pedagogisk arbetsform som kan verka motivationshöjande för elever är att utgå från samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll [SNI] i undervisningen. LÄS MER

  2. 7. Myter om sexualitet i en tvärvetenskaplig undervisningsdiskurs

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :SNI; samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; sex- och samlevnad; naturkunskap; myter om sexualitet; gymnasieelever; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Naturkunskap har jämfört med de andra gymnasiegemensamma ämnena relativt låg måluppfyllelse och det finns en föreställning bland eleverna om att naturvetenskap är krångligt och något som inte direkt berör dem. Ett sätt att öka motivation och därmed måluppfyllelse, vilket stödjs av de nationella styrdokumenten och forskning, kan vara att arbeta med tvärvetenskapliga ämnesområden och aktuella samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll, så kallas SNI-undervisning. LÄS MER

  3. 8. Uppfattningar om bedömning i SNI av lärare i naturvetenskapliga ämnen

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Adam Danvind Malm; [2020]
    Nyckelord :utmaningar; möjligheter; intervjuer; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Undervisningsformen samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) har visat lovande resultat vad gäller att höja elevers prestationer och motivation för naturvetenskapliga ämnen. Däremot presenterar litteraturen att bedömningen av elevers kunskaper vid SNI undervisningen, är en utmanande del för läraren I litteraturen framgår inte konkret vad utmaningen innebär. LÄS MER

  4. 9. Lokal erfarenhet om SNI i undervisning : Fallstudie av undervisningsmaterial om samhällets påverkan på människans sexualitet och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Forsberg; [2019]
    Nyckelord :SNI; Ämnesövergripande; Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll; Sex- och samlevnadsundervisning; Interdisciplinary collaboration; SSI;

    Sammanfattning : Forskning visar på fördelar med arbetsövergripande arbetssätt och samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) i skolan. Elever behöver få utveckla sin samtals- och argumentationsförmåga för att kunna förstå och ta ställning till etiska dilemman. LÄS MER

  5. 10. Utveckling av kursmoment för kemiundervisning : En undersökning av gymnasieelevers kunskapsutveckling i samband med lärandeaktiviteter rörande kemisk analys och hållbar utveckling

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Evelina Svedin; [2019]
    Nyckelord :Course components; Scientific Literacy; ”SSI” Socio-scientific issues ; sustainable development; chemical analysis; didactical model; application of discourse.; Undervisningsmoment; Scientific Literacy; ”SNI” Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll ; hållbar utveckling; kemisk analys; didaktisk modell; diskurstillämpning.;

    Sammanfattning : I denna undersökning studerades en grupp gymnasieelevers kunskapsutveckling i samband med ett kursmoment, bestående av fyra olika delmoment, som konstruerades som en del av denna undersökning. Eleverna som deltog i undersökningen går för tillfället i årkurs 1 på Naturvetenskapsprogrammet och den kurs som eleverna läste och som kursmomentet genomfördes i var kemi 1. LÄS MER