Sökning: "samhällskunskap 1b"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden samhällskunskap 1b.

  1. 1. Rättsstaten och dess principer i lärares undervisningsmaterial : En undersökning om lärares didaktiska val och elevers förutsättningar i Samhällskunskap 1b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rasmus Johansson; Geir Felix Hyvärinen; [2024]
    Nyckelord :rättsstat; rättsstatsprinciper; undervisningsmaterial; didaktiska val; demokrati; läromedel; samhällskunskap; demokratiundervisning; citizenship education; rule of law;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares didaktiska val avseende undervisning om rättsstatens principer samt de rättsstatsprinciper som kommer till uttryck i deras undervisningsmaterial. Detta har bakgrund i frågans relevans i koppling till samhällskunskapsämnets syfte och innehåll, och till ett samhällstillstånd där frågan om rättsstatens utformning blivit alltmer aktuell. LÄS MER

  2. 2. Bortom EU-spelets regler : Politiska kunskaper om EU i läroböcker och dess möjliggörande till politiskt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Fessé; Melina Aslan; [2023]
    Nyckelord :EU-education; textbook review; political knowledge; political participation; upper secondary school; civics; democratic competency; EU-undervising; läromedelsgranskning; politisk kunskap; politiskt deltagande; gymnasiet; samhällskunskap; demokratikompetens;

    Sammanfattning : Sweden is a member of the European Union and Sweden’s turn-out in the elections to the European Parliament is low compared to its own national elections. Earlier research in the field of didactics in civics regarding the EU have mostly focused on aspects of civic education such as which subject content teachers teach and what knowledge they test their students on. LÄS MER

  3. 3. ”Det finns ju inget tolkningsutrymme, det som finns är ju bara att vi bestämmer att vi inte ska göra det som står där” : En studie om lärares upplevelser av sitt tolkningsutrymme

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Tolkningsutrymme; handlingsutrymme; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to conduct an own investigation with the starting point of investigating how high school social studies teachers experience and relate to their space of interpretation. The essay also intends to investigate what, within the framework of the space of interpretation, they consider to be the most prominent content in social studies 1b. LÄS MER

  4. 4. Mänskliga rättigheter i samhällskunskap : En innehållsanalys av mänskliga rättigheter i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linus Blomberg; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; mänskliga rättigheter; läromedel; gymnasieskolan; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the theme of human rights is portrayed in printed teaching materials written for the high school courses social studies 1a1 and 1b respectively. A total of three series from two publishers are analysed, which are the Kompass series, the Liber series, and the Arena series, where each series contains a course 1a1 and 1b. LÄS MER

  5. 5. Nya krav, gamla böcker : En studie av innehåll och framställningen relaterat till kunskapsområdet Sexualitet, samtycke och relationer i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Torbjörn Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Textbooks; Social sciences; Gender and Queer theory; Critical discourse analysis; Heteronormativity;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine whether or not current textbooks in social sciences for the Swedish Gymnasium follow the criteria set up in the new subject area Sexuality, consent, and relationships (Sexualitet, samtycke och relationer), which was brought into the current curriculum for the Swedish Gymnasium at the start of the autumn semester 2022. The study is performed by examining what content related to Sexuality, consent, and relationships is presented in the textbooks, in what way, which discourses are influencing the books, and what effect this can have on the socio-cultural practice in the form of consequences for the teaching process. LÄS MER