Sökning: "samhällskunskap elevinflytande"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden samhällskunskap elevinflytande.
1. Elevinflytande inom samhällskunskapsdidaktik på mellanstadiet – en läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien behandlar elevinflytande i läromedel i samhällskunskapsämnet för årskurs 4–6 och har undersökt hur elevinflytande förmedlas via läromedlen och kan beskrivas, kvalitativt orienterat med ett teoretiskt ramverk för analys representerat av humanistiskt perspektiv. Studien tyder på att undersökta läromedel kan förmedla möjligheter till elevinflytande och främja såväl individutveckling som självständighet ur ett humanistiskt bildningsperspektiv, dock ses även utmaningar. LÄS MER
2. En god relation : En kvalitativ undersökning om hur lärare i samhällskunskap reflekterar över differentieringen i klassrummet när elevinflytandet realiseras
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to examine how teachers in social study reflect on the differentiation in theclassroom when pupils can influence their education. The method used in this study is a qualitativesemi structured interview with teachers in upper secondary school who teach social study. LÄS MER
3. ”Alla lärare borde lyssna och ta in det eleverna ber om. Det finns många som gör det men en del lärare är tvärt emot” : En enkätstudie om gymnasieelevers upplevelse av elevinflytande i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studien har som syfte att undersöka hur gymnasieelever upplever arbetet med elevinflytande i skolan och specifikt under samhällskunskapslektionerna samt förbättringsförslag gällande elevinflytandet. Elevinflytandet har undersökts genom en enkätstudie där studiens resultat har analyserats med hjälp av John Deweys teori, pragmatism. LÄS MER
4. DEMOKRATIARBETE I GYMNASIESKOLAN : EN FENOMENOGRAFISK STUDIE AV FYRA SAMHÄLLSKUNSKAPSLÄRARES SYN DEMOKRATIARBET
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker fyra samhällskunskapslärares syn på demokratiarbete utifrån en fenomenografisk forskningsansats. Syftet är att ta reda på lärarnas syn på demokratiarbete utifrån det demokratiska uppdraget som är formulerat i gymnasieskolans styrdokument, då skolan idag har ett dubbelt uppdrag, skolan ska dels förse elever med ämneskunskaper och samtidigt förmedla demokratiska värderingar i enlighet med skolans styrdokument. LÄS MER
5. Elevinflytande i planeringen : En studie av elevers upplevda elevinflytande i ämnet samhällskunskap i åk 9
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Enligt Lgr11 är det varje elevs aktiva deltagande i undervisningen möjliggöras, för att därigenom lära sig att utveckla sin förmåga att ta ansvar i sin personliga utveckling och att leva i ett demokratiskt samhälle. Elevernas deltagande i skolan kan vara av olika former, men i denna studie undersöks hur eleverna upplever att de deltar i planeringen av ämnet samhällskunskap i åk 9. LÄS MER