Sökning: "samhällskunskap enkät"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden samhällskunskap enkät.

  1. 1. Struktur, relevans och effektivitet : En studie om läroboksanvändningen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Victor Cegrell; Joel Sörsäter; [2024]
    Nyckelord :Lärobok; kunskapsemfas; undervisning; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa kunskap om lärares användning av läroboken inom gymnasieämnet samhällskunskap för årskurs 1. Detta undersöks genom att analysera 57 lärares svar på en enkät som vi utformat. LÄS MER

  2. 2. "För att förstå och delta" : Grundskollärares tankar kring demokratifostran och språkförståelse i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Laura Naumann; [2023]
    Nyckelord :demokratifostran; språklig kompetens; aktivt deltagande; språkutvecklande undervisning; första ordningens kunskap; andra ordningens kunskap; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på de tankar och förhållningssätt grundskollärare har om demokratifostran och språklig kompetens i sin undervisning, samt att undersöka ett samband mellan de två. Studien använder en metodkombination och datainsamlingen sker med hjälp av en online-enkät som sänts ut till 44 skolor. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers motiv och behov av att konsumera samhällsnyheter : En kvantitativ studie om samhällskunskapselevers användning av sociala medier och deras konsumtion av samhällsnyheter

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Nakheel Sharaya; Esma Hasani; [2023]
    Nyckelord :Behov; elever; motiv; samhällskunskap; samhällsnyheter; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka konsumtionen av samhällsnyheter hos elever i ämnet samhällskunskap på gymnasiet och om det finns ett samband till elevernas användning av sociala medier. Detta i syfte att granska och förbättra undervisningen i egenskap som samhällskunskapslärare. LÄS MER

  4. 4. Vem vinner när vi debatterar? : En undersökning om ett politiskt rollspel i samhällskunskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Erik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Role play; experience-based teaching; social studies; political debate; political efficacy; political self-confidence; social perspective taking; effort; perceptions of citizenship preparation; self-governance; Rollspel; upplevelsebaserad undervisning; samhällskunskap; politisk debatt; politisk självtillit; politiskt självförtroende; perspektivtagande; ansträngning; självupplevd nytta; medborgare; självstyrning;

    Sammanfattning : This study examines high school students' experience of a political role play in social studies. The purpose of the thesis is to investigate which abilities role-playing games develop for students and through this contribute to the social studies didactic research of experience-based teaching that reflects reality. LÄS MER

  5. 5. Textdelar i läromedel: Vad har de för relation? : En multimodal textanalys av två läromedel i samhällskunskap i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Enida Drndic; Linus Feli; [2022]
    Nyckelord :Semiotiska resurser; multimodalitet; kongruens; text; läromedel; samhällskunskap åk 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att genom en enkät undersöka vilka läromedel det är som används mest i samhällskunskap för lågstadiet samt utifrån svaret från enkäten undersöka samspelet mellan skriftlig text och bild i de två läroböcker som används mest. För att svara på studiens frågeställningar använder vi oss av en kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER