Sökning: "samhällskunskap litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden samhällskunskap litteratur.

  1. 1. Lärares uppfattning om lässtrategier : En enkätundersökning besvarad av mellanstadielärare.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lill-Marie Wedin; [2023]
    Nyckelord :Läsning; Läsinlärning; Lässtrategier; Läsutveckling; Mellanstadiet; Tyst läsning;

    Sammanfattning : I denna studie användes en enkätundersökning som skickades ut i Facebookgrupper där grupperna riktade sig till lärare, där urvalet som användes i studien uppgick till 48 lärare. Syftet med att göra en studie om lässtrategier är att öka förståelsen varför det är en viktig faktor i undervisningen i framförallt läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Normkritik i skolan - en självklarhet? : En kvalitativ intervjustudie i hur det kan gestalta sig i ämnet samhällskunskap för grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Kristine Engström; [2021]
    Nyckelord :Norms; norm criticism; norm-critical education; norm-critical pedagogy; values; civics; Normer; normkritik; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; värden; värdegrund; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka ett normkritiskt förhållningssätt till lärande samt lärares syn på normer och värden. Arbetet undersöker även lärares syn på möjligheter och utmaningar med normkritik i undervisningen samt hur de implementerar perspektivet i sin planering och undervisning. LÄS MER

  3. 3. Ämnesövergripande undervisning, lärande och samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erica Lindstedt; Jeff Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Handlingskompetens; lärande; samhällskunskap; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med denna kunskapsöversikt är att sammanställa tidigare forskning genom att svara på frågorna, vad säger forskning om för- och nackdelar med ämnesövergripande undervisning, och hur påverkar en ämnesövergripande undervisning i samhällskunskap elevernas lärande.Forskningsmaterialet har inhämtats genom en systematisk informationssökningsprocess där databaserna Swepub och ERC varit tongivande. LÄS MER

  4. 4. Att främja läsning i ämnet samhällskunskap - en fallstudie om lärares inställning till läsning i ett läsprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Bruhn; [2019]
    Nyckelord :bibliotek; gymnasieskola; implementering; litteratur; lärare; läsning; läsförmåga; samhälle; samhällskunskap; skola; språk; styrdokument; undervisning; utveckling.L;

    Sammanfattning : Min studie är en verksamhetsinitierad fallstudie på uppdrag av en gymnasieskola i södra Sverige och som vill utvärdera ett pågående läsprojekt. Den tillsatta läsgruppen på skolan, som håller i läsprojektet, anser att allt för många lärare idag inte läser med sina elever i den dagliga undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturen, en kunskapskälla och en didaktisk möjlighet : Att använda skönlitteratur i samhällskunskaps- och historieundervsningen i årskurs 4-6

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Martina Sjöstrand; [2018]
    Nyckelord :samhällskunskap; historia; skönlitteratur; lässtrategier; läsutveckling; ämnesutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur användandet av skönlitteratur i ämnena historia och samhällskunskap sker enligt forskning. Elevernas läsförmåga sjunker visar undersökningar som gjorts, samtidigt som eleverna läser allt mindre. LÄS MER