Sökning: "samhällskunskap litteraturstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden samhällskunskap litteraturstudie.

  1. 1. Samhällskunskap i förskolan? : En allmän litteraturstudie om samhällsorienterande ämnen i nationella läroplaner och betänkanden med inriktning mot förskolan samt samhällsorienterande ämnenas nödvändiga roll i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mahmut Şamil Akan; [2023]
    Nyckelord :Samhällsorienterande ämnen; nationella; läroplaner; betänkanden; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nationella läroplaner och betänkanden med inriktning mot förskolan formulerar samhällsorienterande ämnen. De samhällsorienterande ämnena som den här studien undersöker utgår från Epstein (2014) och är mångfald, samhällsroller, regler, demokrati, ekonomi, historia, geografi samt ekologi. LÄS MER

  2. 2. Hur fostrar vi elever till demokratiska medborgare? : - En litteraturstudie om formandet av demokratiska medborgare i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Tulay Muedin; Nathalie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Medborgarskapsfostran; demokrati; mångkultur; utbildning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : I läroplanen Skolverket (2022) står det att utbildningen ska fostra demokratiska medborgare. I denna forskningsöversikt har syftet varit att besvara frågeställningen “Hur fostrar vi eleverna till demokratiska medborgare”. LÄS MER

  3. 3. EU-Undervisning i forskning : En litteraturstudie om vad EU blir som undervisningsinnehåll i tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mahamud Hossain; [2023]
    Nyckelord :EU teaching; systematic literature review; education; civics; content; EU-undervisning; systematisk litteraturstudie; utbildning; samhällskunskap; innehåll;

    Sammanfattning : EU is an integral part of Sweden's social studies syllabus for both secondary and upper secondary school. Early on, these students will learn how EU's various institutions cooperate with each other to make certain decision and how these decisions affect us in our daily lives. LÄS MER

  4. 4. Kritiskt tänkande i samhällskunskap : Didaktiska överväganden i undervisning av gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per Olsberg; [2023]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; didaktik; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är en litteraturstudie av aktuell forskning med syfte att undersöka vilka didaktiska överväganden i undervisning kan hjälpa gymnasieelever att utveckla kritiskt tänkande i samhällskunskap. Forskningsstudier analyseras med hjälp av de didaktiska begreppen ledarskap, öppet klassrumsklimat, innehåll, elevintresse och stödstrukturer. LÄS MER

  5. 5. Elevers laginsats i klassrummet : En litteraturstudie om grupparbetens roll och möjligheter i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; Kooperativt lärande; samhällskunskap; socialt ömsesidigt beroende; samberoende; gruppbedömning; problemlösning;

    Sammanfattning : Group projects are a near universal part of, and can be seen in all parts of, the education-system. In collaborative assignments ranging from kindergarten to university-level group research projects. The goal is for students to learn, explain, formulate and to disclose the group-findings in papers or in front of the educational group. LÄS MER