Sökning: "samhällskunskap som skolämne"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden samhällskunskap som skolämne.

  1. 1. Samhällskunskapslärares ämnesdidaktiska överväganden vid val och användning av läromedel : En komparativ studie mellan samhällskunskapslärare vid högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2023]
    Nyckelord :samhällskunskapslärare; läromedel; ämnesdidaktik; ramfaktorer; läromedelsval; sociokulturella perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : Choosing appropriate teaching materials is a central part of a teacher’s workday, However, this central aspect has been missing from my teacher education. It is partly against that background that this study has been conducted. LÄS MER

  2. 2. Formeringen av en ämneskanon? : Ämnesfokus och medborgarideal i läroböcker för samhällskunskap, 1972–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hugo Stiernstedt; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ämneskanon; ämnesformering; gymnasieskolan; läroböcker; läroplaner; medborgarideal;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker till vilken grad man kan urskilja framväxten av en ämneskanon i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. Samhällskunskap är ett relativt ungt skolämne och har en spretig akademisk förankring. Vissa forskare menar att detta leder till att samhällskunskap är ett vagt och spretigt ämne som är svårt att rama in. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande undervisning i samhällskunskap åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Valmire Rama; Dragan Strenglund; [2022]
    Nyckelord :social studies; språkutvecklande arbetssätt; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Undervisningen ska anpassas för alla elever, det vill säga andraspråkselever men även elever med språkliga svårigheter. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur ett språkutvecklande arbetssätt kan gynna elevers lärande. LÄS MER

  4. 4. Barnkonventionen i skolväsendet : En litteraturstudie om undervisning kring barnkonventionen i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elin Hultsten; [2021]
    Nyckelord :Barnkonventionen; barns rättigheter; rättighetsundervisning; Samhällsorienterade ämnen SO .;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte var att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till gällande lärares arbete med barnkonventionen och barns rättigheter i främst SO-undervisningen – detta med utgångspunkt i hur lärare har utformat denna undervisning för skolans tidigare år. Denna litteraturstudie har genomförts i form av manuella- och databassökningar, där olika söksträngar har använts för att nå fram till vetenskapliga artiklar och rapporter. LÄS MER

  5. 5. Vad handlar samhällskunskapen om? : -En enkätundersökning om hur elever uppfattar ämnet samhällskunskaps identitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Wiklund; [2020]
    Nyckelord :Samhällskunskap - identitet - demokrati - kunskaper - helhetssyn - medborgarfostran.;

    Sammanfattning : Samhällskunskap är ett skolämne som bygger på kunskaper från flera discipliner:Statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi är några utav dessa. Ämnet hardärtill en särskild roll när det gäller skolans demokratiska fostransuppdrag. LÄS MER