Sökning: "samhällsorienterade ämnen"

Visar resultat 11 - 15 av 79 uppsatser innehållade orden samhällsorienterade ämnen.

  1. 11. Särskild begåvning : Alla elevers rätt till en livslång lust att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Evelina Linde; Ebba Fellinder; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; pedagogik; särskild begåvning; samhällsorienterade ämnen; undervisning;

    Sammanfattning : This thesis aims to illustrate the didactical challenges with giftedness. The research questions for the thesis are “what definitions of giftedness has research developed?” and “how can gifted children be supported within social science subjects?”. The method of the thesis is a literature research strategy. LÄS MER

  2. 12. Samhällsorienterade ämnens betydelse för elevers identitetsskapande : - En kvalitativ studie om lärares perspektiv på identitetsskapande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kia Flöistrup; Emilia Jeppsson; Evelina Persson; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; samhällsorienterade ämnen; lärares reflektioner.;

    Sammanfattning : Identitet är något vi alla besitter, denna utvecklas och formas hela tiden i flera vardagliga sammanhang. Skolan är till synes en plats som kan skapa förutsättningar för ett identitetsskapande. LÄS MER

  3. 13. Små anpassningar är inte tillräckligt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Iman Uzunkaya; Marija Stevanovic; [2023]
    Nyckelord :autism spectrum disorder; social studies education; Samhällsorienterade ämnen; SO; autism; metoder; anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra tidigare forskning med praktiska erfarenheter som verksamma lärare i årskurs 4-6 har av att anpassa sin undervisning inom SO-ämnena för elever med autism, för att tillföra kunskap till studenter, verksamma lärare och andra pedagoger. Studien är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Språkutvecklande arbetssätt i SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sibel Khorshid; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; språkutvecklande arbetssätt; SO; samhällsorienterade ämnen; skolspråk; vardagsspråk; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Språket har en stor betydelse i människors vidare utveckling. Med hjälp av språk kan människor till exempel kommunicera med varandra, göra oss förstådda, skapa en förståelse för omvärlden samt vara aktiva samhällsmedborgare. Språket har en minst lika central betydelse i skolan, där eleverna bemöts av språket dagligen. LÄS MER

  5. 15. Lågstadielärares arbete med ämnesspecifika begrepp i de samhällsorienterande ämnena med hjälp av läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Bejrum; Maria Aronsohn; Emelie Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; ämnesspecifika begrepp; samhällsorienterade ämnen; stöttning; interaktiv läsning; lågstadielärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning har betydelse för elevers språkutveckling och att ämnesspecifika begrepp lärs genom aktiviteter som inkluderar läsning, reflektion och elevnära uppgifter. Syftet med denna studien var att ta reda på hur lågstadielärare på fältet stöttar elever i sin undervisning i SO-ämnena när läsning synliggör begrepp. LÄS MER