Sökning: "samhällsplanering marknadsföring"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden samhällsplanering marknadsföring.
1. Planeringslogiker i spårvägssatsningar
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Sociala hållbarhetsaspekter har blivit en viktig del av framtidens samhällsplanering. Utgångspunkten är att sätta människan i fokus och skapa möjligheter och förutsättningar till en god livskvalité. Ett välfungerande och rättvist transportsystem kan bidra till social hållbarhet och skapa bättre levnadsvillkor för människor. LÄS MER
2. Jämställdhet för vem? : En policyanalys av jämställdhetsprojekt för offentliga miljöer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Stadens utformning domineras av värderingar och normer som präglar vårt sätt att vara, leva och röra oss i staden. På senare år går det att se en ökad trend av kortvariga projekt som ett sätt att hantera frågor som ojämlika platser i staden. LÄS MER
3. Vägen från platsvarumärke till det fysiska rummet.
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Sedan en tid tillbaka arbetar flera länder, regioner och större städer med platsvarumärke. Detta används till marknadsföring av sin plats men även för att framhäva det som karaktäriserar eller är unikt för platsen. Idag syns platsvarumärken på kommunen och mindre städer. LÄS MER
4. Nyliberalismens inflytande i Malmös samhällsplanering : Hur det nyliberalistiska idealet utrycker sig i Malmö stads planering
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur nyliberala idéer uttrycker sig i Malmös samhällsplanering. Det teoretiska ramverket för denna uppsats är nyliberalismen och dess påverkan på städer och samhällsplaneringen, såväl som tidigare forskning om nyliberal planering i Malmö. LÄS MER
5. Sökandet efter den attraktiva staden : -En fallstudie över Bryggudden i Karlstad
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikationSammanfattning : Vilka faktorer som ska finnas på en plats för att den ska vara attraktiv är inte helt givet, men det går att hitta likheter mellan olika platser. Några av de återkommande faktorerna som utgör attraktiva platser enligt forskning är bl.a. ett gott serviceutbud, närhet till vatten samt gångavstånd till centrum. LÄS MER