Sökning: "samhällsvetenskap filosofi"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden samhällsvetenskap filosofi.

  1. 1. Digital teknik som ett givet verktyg i förskolan? : En kvalitativ studie av Waldorf och Reggio Emilias erfarenhet och användning av digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Catrine Jorbe; Malin Nowén; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; Förskola; Undervisning; Digital teknik; Waldorf; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöker vi två olika pedagogiska verksamheter och verksamheternas respektive synsätt på digital teknik i förskolans utbildning. Det självständiga arbetet utgår från Reggio Emilias pedagogiska filosofi och Waldorfpedagogikens inriktning. LÄS MER

  2. 2. Diskurser om förskolans pedagogiska inomhusmiljö - En kvalitativ studie som jämför två förskolors inomhusmiljöer, lärandematerial och barnsyn, utifrån Montessoripedagogiken och Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Patricia Hageräng; Karolina Ingeroth Lindbom; [2018]
    Nyckelord :Diskurser; Montessori; Reggio Emilia; förskola; inomhusmiljö; plats; rum; lärandematerial; barnsyn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans inomhusmiljö, där diskurser konstrueras utifrån pedagogers tankar och visioner om den rådande inomhusmiljön, dess lärandematerial och barnsyn. Studiens syfte är att jämföra de diskurser om förskolemiljö, lärandematerial och barn som framträder i inomhusmiljön på två olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Perversion, pornografi och provokation : - En litteraturvetenskaplig analys av Markis de Sades Filosofin i sängkammaren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sebastian Ersson; [2017]
    Nyckelord :Filosofi; Filosofin i sängkammaren; idéhistoria; Markis de Sade; perversion; pornografi;

    Sammanfattning : In this essay I attempt to analyse Donatien Alphonse François de Sade’s book Philosophy in the boudoir (1795). I have used a Swedish translation of the book by Hans Johansson (2002) for my analysis. For my analysis I have used four main categories: the philosophy, the provocation, the perversion and the pornography in de Sade’s book. LÄS MER

  4. 4. Happiness not Included : En kvalitativ undersökning av myter om lycka i svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hassas Hassas; Jennie Norgren; [2013]
    Nyckelord :TV; Commercial; Happiness; Myth; Myths; Semiotic; Narrative; Philosophie; Reklam; Reklamfilm; Sverige; Lycka; Myter; Myt; Semiotik; Narrativ; Filosofi; Neoformalism; Formalism;

    Sammanfattning : ”If we consume the product as a product, we consume its meaning through advertising” – Jean Baudrillard Syftet med denna studie är att identifiera och analysera bakomliggande myter om lycka i kommersiella reklamfilmer, utifrån ett konstruktionistiskt perspektiv. Analysmodellen, som bygger på semiotik och neoformalism, genererade kunskap om de olika berättarstrukturerna kring lycka i de undersökta reklamfilmerna. LÄS MER

  5. 5. Filosofi: en skola för frihet? : Om Unescos filosofiarbete och legitimitetsfrågan

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :B Eric Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Filosofi; ämnesdidaktik; filosofididaktik; UNESCO; legitimitetsfrågan;

    Sammanfattning : Detta arbete är en uppsats på avancerad nivå inom det utbildningsvetenskapliga fältet och undersöker hur skolämnet filosofi legitimeras utifrån Unesco:s filosofiarbete. Utgångspunkten är vad som kallas de didaktiska grundfrågorna – eller Vad?, Hur? och Varför? ett visst ämne studeras  – och uppsatsen berör således även filosofididaktik i stor utsträckning. LÄS MER