Sökning: "samhällsvetenskapliga ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden samhällsvetenskapliga ämnen.

  1. 1. Utbildningskapitalet, gymnasievalet och de högpresterande eleverna, Om varför högpresterande elever väljer bort samhällsvetenskapligt program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Judith Wagersten; [2023-06-15]
    Nyckelord :högpresterande elever; gymnasieval; samhällsvetenskapsprogrammet; kulturellt kapital; habitus;

    Sammanfattning : I samband med den obligatoriska grundskolans slut vid 15–16 års ålder gör svenska ungdomar sitt gymnasieval. Då förväntas individen fatta ett första beslut om sin kommande karriär. En elevgrupp vars gymnasieval sticker ut är gruppen med synnerligen höga betyg. LÄS MER

  2. 2. Självuppfattning bland gymnasieelever : en kvantitativ studie om könsskillnader och gymnasieprograms inflytande på självuppfattning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Anna Wendt; [2023]
    Nyckelord :Självuppfattning; könsskillnader; gymnasieprogram;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka könsskillnader i självuppfattning bland gymnasieelever, samt undersöka skillnader mellan de tre mest populära gymnasieprogrammen (Teknik-, Ekonomi- och Samhällsvetenskapsprogrammet). Det undersöktes också om det fanns en interaktionseffekt mellan kön och gymnasieprogram gällande självuppfattning. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter med att undervisa i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Alice Schmitz; [2023]
    Nyckelord :didaktik; pedagogik; svårigheter; samhällskunskap; kursplan; tvärvetenskaplig struktur;

    Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet är idag ett kärnämne i den svenska gymnasieskolan på grund av målsättningen att fostra demokratiska medborgare. Ämnet formades i efterdyningarna av andra världskriget till ett självsändigt ämne med huvudsakliga fokus på medborgarbildning och demokratisk fostran. LÄS MER

  4. 4. SO-lärares syn på bedömning i SO-ämnena : Examensarbete Grundlärarprogrammet F-3, Karlstad Universitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; likvärdighet; lågstadiet; friutrymme; samhällsorienterande ämnen; SO-ämnen; autonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare ser på bedömning i de samhällsorienterande ämnena. Detta har skett genom att titta på hur lågstadielärare arbetar med bedömning i de samhällsorienterande ämnena, hur de ser på styrdokumentens kunskapskriterier relaterat till sin autonomi och genom att undersöka deras förmåga att göra likvärdiga bedömningar i de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  5. 5. Varför ska vi läsa geografi i gymnasiet? : Geografilärares syn på geografiämnet

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Robin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :powerful knowledge; geografididaktik; gymnasiet; läraruppfattning; läroplan;

    Sammanfattning : Geografi är ett litet ämne i svenska skolor; i gymnasiet är det få elever som läser geografi och i grundskolan har det visats att lärarna ofta saknar högre utbildning inom ämnet och ser det som ett stödämne till övriga SO-ämnen. Det finns röster som vill höja ämnets status eftersom geografiska kunskaper anses viktigt för att förstå exempelvis klimatförändring. LÄS MER