Sökning: "samhällsvetenskapliga begrepp"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden samhällsvetenskapliga begrepp.

  1. 16. Vad lärde du dig i skolan idag? : Neurodidaktiska perspektiv på inlärning och minne hos gymnasieungdomar

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linda Bönström; [2020]
    Nyckelord :neurodidaktik; neurovetenskap; inlärning; läroprocesser; pedagogik; samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : Hjärnans uppbyggnad och funktion besvarar många intressanta frågor när det kommer till undervisning och ett neurodidaktiskt perspektiv bidrar till att bättre förstå hur elever på gymnasienivå kan behärska de kunskaper som efterfrågas i Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Studiens förutsättningar har legat inom ramen för tio veckors verksamhetsförlagd utbildning och har genomförts hösten 2017  tillsammans med två klasser som läser kursen Samhällskunskap 1a1 på Herrgårdsgymnasiet. LÄS MER

  2. 17. Var är kvinnorna? : En analys av läromedel i historia ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Hilena Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Skolan har ett uppdrag att jobba mot traditionella könsmönster och verka för jämställdhet och människors lika värde. Läromedel och främst läroböcker hargenerelltgenom tidernaoch än idag en stark ställning i undervisningen. LÄS MER

  3. 18. Våld och Kön : En kvalitativ studie om våld i lesbiska relationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete; Umeå universitet/Samhällsvetenskapliga fakulteten

    Författare :Tova Frostander; Juno Londoño Boman; [2019]
    Nyckelord :Intimate partner violence; psychological and physical violence; LGBTQ; heteronorm; lesbian utopia; Våld i nära relation; psykiskt och fysiskt våld; HBTQ; heteronormen; lesbisk utopi;

    Sammanfattning : Although the social issue of intimate partner violence has come to receive increased attention in the social debate in recent decades, there are still different ideas regarding who is to be actually considered a victim of it. Intimate partner violence is often to be assumed as a phenomenon that occurs in heterosexual relationships only, leaving the abuse in homosexual relationships to be trivialized. LÄS MER

  4. 19. ”Sen då?” : Svartsyn, framtidstro och reella möjligheterför elever på det Estetiska programmet

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annamaria Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Bild och formgivning; estetiska programmet; högskoleförberedande program; kunskapssyn; kritisk diskursanalys; diskursanalys; kvalitativ studie; identitet; estetiska kunskaper; nytta; yrkesidentitet; kreativitet; bild; GY11; kreativ; entreprenöriell; kultur och konst;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att bidra med förståelse för hur skolledare och tidigare elever på det estetiska programmet värderar och diskursivt konstruerar inriktningen Bild & formgivning i aspekten estetelevers framtidsutsikter vad gäller studier och yrkesval. Jag vill på detta sätt synliggöra omgivningens syn på programmet och vad estetiska kunskaper kan ha för funktion i samhället. LÄS MER

  5. 20. Att förstå elevers missförstånd : Om olika tolkningar av analysbegreppet i en samhällsvetenskaplig lärandesituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Cecilia Renger; [2017]
    Nyckelord :analys; konstruktivism; sociokulturellt perspektiv; kognitiv reduktionism; tolkning; intentioner; begrepp; genre; litteracitet;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag utifrån ett konstruktivistiskt perspektiv undersökt elevers olika tolkningar av analysbegreppet genom att undersöka elva elevers skriftliga analys av en konflikt som en del av en examination. Detta har gjorts induktivt i en tematisk analys med förhoppningen att kunna öka förståelsen för elevers uppfattning om analysbegreppet. LÄS MER