Sökning: "samhällsvetenskapliga frågeställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden samhällsvetenskapliga frågeställningar.

  1. 1. ”Det är yvigt, spretigt men ändå ganska precist.” : Medielärares didaktiska förhållningssätt och perspektiv utifrån ett bildningsideal.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mattias Berggren; [2023]
    Nyckelord :Didactics; Education; Bildung; Subject didactics; Media didactics; Media and information literacy; Pedagogical work; Critical Media Literacy; Didaktik; Bildning; Ämnesdidaktik; Mediadidaktik; Media- och informationskunnighet; Pedagogiskt Arbete; Critical Media Literacy;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett bildningsideal liksom didaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv utveckla förståelse för medielärares förhållningssätt till utmaningar som uppstår i undervisningen utifrån mediaämnenas sammansatta karaktär. Detta besvarades utifrån tre frågeställningar. 1. LÄS MER

  2. 2. Kolla modellen! : En studie om hur undervisning kan synliggöra kritiska aspekter av det parlamentariska systemet med hjälp av en visuell modell.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Caroline Bäuml; Hanna Carlander Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; visuella modeller; flödesschema; fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter; det parlamentariska systemet; demokrati;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att utveckla en fördjupad förståelse för hur undervisning kan utformas då man med hjälp av en visuell modell vill skapa förutsättningar för elever att föra kvalificerade resonemang om relationer mellan olika aktörer i det parlamentariska systemet. För att ta reda på detta undersöktes vilka möjliggörande element som tycks leda till att elever urskiljer kritiska aspekter av ett flödesschema av det parlamentariska systemet, samt vilka möjligheter och utmaningar som uppstår i samband med ett undervisningsupplägg baserat på en visuell modell, i detta fall i form av ett cirkulärt flödesschema av det parlamentariska systemet. LÄS MER

  3. 3. Högtider och berättelser : En läromedelsanalays i religionskunskap för årskurs 1-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Nathalie Haile; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; högtider; berättelser; abrahamitiska religionerna; funktionellt perspekti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en kvalitativ innehållsanalys av tre läroböcker och diskutera vad och på vilka sätt dessa tre läroböcker för årskurs 1–3 lyfter vad det gäller högtider och berättelser inom kristendom, islam och judendom. De tre läroböcker som jämförts är Puls religion (2003), Puls SO-boken (2011) och Boken om SO 1–3 (2013). LÄS MER

  4. 4. Vad lärde du dig i skolan idag? : Neurodidaktiska perspektiv på inlärning och minne hos gymnasieungdomar

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linda Bönström; [2020]
    Nyckelord :neurodidaktik; neurovetenskap; inlärning; läroprocesser; pedagogik; samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : Hjärnans uppbyggnad och funktion besvarar många intressanta frågor när det kommer till undervisning och ett neurodidaktiskt perspektiv bidrar till att bättre förstå hur elever på gymnasienivå kan behärska de kunskaper som efterfrågas i Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Studiens förutsättningar har legat inom ramen för tio veckors verksamhetsförlagd utbildning och har genomförts hösten 2017  tillsammans med två klasser som läser kursen Samhällskunskap 1a1 på Herrgårdsgymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Att främja läsning i ämnet samhällskunskap - en fallstudie om lärares inställning till läsning i ett läsprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Bruhn; [2019]
    Nyckelord :bibliotek; gymnasieskola; implementering; litteratur; lärare; läsning; läsförmåga; samhälle; samhällskunskap; skola; språk; styrdokument; undervisning; utveckling.L;

    Sammanfattning : Min studie är en verksamhetsinitierad fallstudie på uppdrag av en gymnasieskola i södra Sverige och som vill utvärdera ett pågående läsprojekt. Den tillsatta läsgruppen på skolan, som håller i läsprojektet, anser att allt för många lärare idag inte läser med sina elever i den dagliga undervisningen. LÄS MER