Sökning: "samhällskunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet samhällskunskap.
1. Historia för då, nu och sedan : Historiens funktion och medborgarbildande potential för samhällskunskap i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I ett förslag till ny ämnesplan föreslår Skolverket att det historiska perspektivet i samhällskunskapen ska tonas ner, bland annat tas bort ur betygskriterierna. Mot bakgrund av detta formuleras föreliggande studies syfte, att bidra med kunskap om hur historien används som resurs i samhällsämnet. LÄS MER
2. Att undervisa om EU : En analys av politikdimensionernas framställning i samhällskunskap på gymnasial nivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : EU-undervisning i den svenska skolan är ett ämne som i många år har diskuterats och ifrågasatts inom samhällsforskning. Det finns idag få undersökningar som tar upp hur innehållet kopplat till EU organiseras och konkretiseras i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER
3. Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. LÄS MER
4. "Jag anser att det finns många som tar demokratin i landet för givet, att folk inte tänker på hur det hade kunnat se ut i exempelvis Sverige om vi hade diktatur i stället!" : En kvalitativ studie om vilka medborgarideal som kännetecknar dagens elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Demokratifrämjande och medborgarfostran är några av skolans viktigaste uppgifter och samhällskunskap som ämne besitter unika möjligheter för medborgarbildning i gymnasieskolan. Vilka medborgartyper eller ideal som ses som värdefulla i samhället är därför något som är värt att undersöka hos dagens elever. LÄS MER
5. Svårigheter med att undervisa i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet är idag ett kärnämne i den svenska gymnasieskolan på grund av målsättningen att fostra demokratiska medborgare. Ämnet formades i efterdyningarna av andra världskriget till ett självsändigt ämne med huvudsakliga fokus på medborgarbildning och demokratisk fostran. LÄS MER