Sökning: "samhandlingar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet samhandlingar.

  1. 1. Hur kan rummet påverka barns lek? : En kvalitativ studie om hur barns samhandlingar kan påverkas av miljö och materialitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Olivia Elvnäs; Sara Björklund; [2023]
    Nyckelord :förskola; samhandling; inomhus; utomhus; miljö; intra-aktiv pedagogik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att närmare undersöka hur barns samhandlande kan påverkas av miljö och materialitet. Det görs genom att dels synliggöra hur de skilda miljöerna inomhus och utomhus kan påverka barns samhandlingar, dels genom att se till vilka ytterligare faktorer som kan påverka samhandlingarna. LÄS MER

  2. 2. Förskolegården med nya öron : transformationer som kunskapserbjudanden i mellanrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Carola Benngård; Caroline Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; utomhusmiljö; lärande; kunskap; samhandling; posthumanism; agentiell realism; intra-aktion; performativa agenter och agens;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att studera samhandlingar mellan barn, plats och material i förskolans utomhusmiljö i förhållande till lärande och kunskap. Studien tar avstamp i posthumanistisk teori med inriktning mot Karen Barads agentiell realism. LÄS MER

  3. 3. Socio-materiella tankevurpor och systematiskt kvalitetsarbete i förskolans praktik

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Kerstin Löf; [2020]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; förskola; Actor-Network Theory ANT ; socio-materiellt per-spektiv; nätverk; aktörer; bedömning; analys; utvärdering;

    Sammanfattning : Studien undersöker förskolans systematiska kvalitetsarbete genom att utgå från Actor-Network Theory. Syftet är att utforska nätverket av relationer och samhandlingar mellan mänskliga såväl som materiella aktörer i det pedagogiska analys- och utvärderingsarbetet. LÄS MER

  4. 4. Barns samhandlande i bildskapande : Posthumanistiska perspektiv på relationer mellan barn och material i skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karolina Berne; Tess Wallberg Hägg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien utgår från posthumanistisk teoribildning med inriktning mot agentisk realism, med syfte att undersöka hur barn och material samhandlar i bildskapande aktiviteter i förskolans skapandemiljö. Utifrån täta beskrivningar av fyra observationer analyseras de samhandlingar som uppstår mellan barn och material med hjälp av relevanta posthumanistiska begrepp. LÄS MER

  5. 5. Allt ihop räknas : En kvalitativ observationsstudie om hur barns självständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; Anna Mattson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskoledidaktik; agentisk realism; performativa agenter; intra-aktion; materiellt-diskursivt; kunskapsapparat; självständighet; förskolans hall; tid; miljö; förskolediskurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kvalitativa observationer och intra-aktiv analys undersöka hur barnssjälvständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall. Förskolans hall går att förståsom ett pedagogiskt rum där barn förväntas klä på sig. Där inredningen är väggfast och statisk i sinutformning. LÄS MER