Sökning: "samlingens plats"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden samlingens plats.
1. Känsla av sammanhang i samlingen : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om samlingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap om förskollärares olika uppfattningar och erfarenheter av samling för barn i förskolan. För att samla in material som besvarar vårt syfte har åtta kvalitativa intervjuer med förskollärare använts som metod. LÄS MER
2. Att integrera inom förskolansinstitutionella gränser : En studie om makt, motstånd och delaktighet i samlingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Vårt syfte med föreliggande studie är att undersöka hur makt, motstånd och delaktighet kommer till uttryck i relationen mellan barnet och pedagogen i samband med samlingen. Vi har valt att studera dessa olika perspektiv utifrån en samling eftersom det är en aktivitet som fångat vårt gemensamma intresse. LÄS MER
3. Dags för samling! En studie om samlingens form och genomförande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie i hur samlingen iscensätts och skapas av de som deltar i den. Syftet är att utforska hur olika aktörer skapar samlingen utifrån hur dessa tar plats i samlingen. LÄS MER
4. Hålla sig på mattan?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien tar avstamp i den moderna barndomsforskningen och det spänningsfält som innebär att såväl som att förskolan som institution är en plats där barnen skall fostras till demokratiska medborgare, skall barnet betraktas som kompetent med rätt till att bidra till sin egen barndom. Syftet med studien är att, genom ett maktperspektiv, undersöka barns möjligheter till att påverka i förskolans pedagogiska verksamhet. LÄS MER
5. Samlingens plats : En diskursanalytisk studie av mediebevakningen kring Göteborgs stadsbiblioteks uppförande och ombyggnation
Master-uppsats, Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : By examining newspaper articles from two different timeperiods in a public library’s life, specifically the main citylibrary of Gothenburg 1964-68 and 2004-2015, thismaster’s thesis studies the discourse of library practice aswell as its societal role during the building and re-buildingof the library. The empirical material is examined byapplying the discourse theory and method of ErnestoLaclau and Chantal Mouffe. LÄS MER