Sökning: "sammanfattning av bok"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden sammanfattning av bok.

  1. 1. Hjärtats bildning : Om den emotionella kompetensen i skönlitterär läsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Nickolina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Deep reading; fiction; value base; Djupläsning; skönlitteratur; värdegrund;

    Sammanfattning : Abstract This study intends to shed light on the legitimization of reading fiction and to examine the possibility of integrating basic value issues into the subject of Swedish. The focus is students' reading of fiction and how they reason around humanity and justice dilemmas. LÄS MER

  2. 2. AI-paradoxen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Jonas Ytterström; [2022]
    Nyckelord :the AI ​​paradox; artificial intelligence; existential risks; paperclip apocalypse; existential catastrophe; global catastrophe; natural risks; anthropogenic risks; superintelligence; nuclear war; pandemics; biological weapons; climate threat; nanotechnology; intelligence explosion; space colonization; the great filter; the fermi paradox; strong AI; weak AI; control problem; general artificial intelligence; AGI; decision theory; the AI argument; doomsday argument; extraterrestrial life; extraterrestrial civilization; bracewell-von neumann probe; safeguard humanity; the future of humanity; cosmic catastrophe; AI; paradox; AI-paradoxen; artificiell intelligens; existentiella risker; gemapokalyps; existentiella katastrofer; globala katastrofer; naturliga risker; antropogena risker; superintelligens; kärnvapenkrig; pandemier; biologiska vapen; klimathotet; nanoteknologi; intelligensexplosion; rymdkolonisering; fermiparadoxen; det stora filtret; den stora tystnaden; stark AI; svag AI; kontrollproblemet; generell artificiell intelligens; AGI; beslutsteori; the AI argument; domedagsargumentet; utomjordiskt liv; utomjordisk civilisation; bracewell-von neumann sond; skydda mänskligheten; mänsklighetens framtid; kosmiska katastrofer; AI; paradox;

    Sammanfattning : Derek Parfit är kanske en av vår tids mest kända moralfilosofer. Parfit inleder sin första bok Reasons and Persons med att ställa frågan: vad har vi mest skäl att göra? Hans fråga berör vad som egentligen har betydelse, en fråga som han fortsätter att beröra i sin andra bok On What Matters. LÄS MER

  3. 3. Ett plåster på såret - om sår och läkningsprocessen : Från omsorgssituation till planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marion Eliasson; Elin Wingren; [2022]
    Nyckelord :Book talks; Preschool children s experiences; Sociocultural perspective; Teaching; Wounds; Boksamtal; Förskolebarns erfarenheter; Sociokulturellt perspektiv; Sår; Undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i en tanke om att lyfta kunskap om sår i undervisningen och låta barnen bilda sig ny kunskap genom att dela erfarenheter och samtala med varandra. Syftet med studien är att ta fram, och låta förskollärare utpröva ett undervisningsmaterial i form av en bok, som möter äldre förskolebarns erfarenhet och intresse för sår. LÄS MER

  4. 4. Omgivningens påverkan på läslust : En kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som kan bidra till läsfrämjande hos elever i årskurs fem med stöd av skolbibliotekarien

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sohrab Kianersi; Toana Lahijani; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande; Läslust; Läsning; Skolbibliotekarie; Skönlitteratur; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att söka förståelse för vilka faktorer som kan bidra till elevers läslust i årskurs 5. Frågeställningarna som besvaras är: ”Vilka faktorer kan enligt de tillfrågade eleverna bidra till att främja deras läslust?”, ”Vilken hjälp upplever eleverna att de får av skolbibliotekarien?” samt ”Stämmer skolbibliotekariens upplevelse kring vad eleverna vill läsa överens med elevernas preferenser?”. LÄS MER

  5. 5. Högläsning för elever i årskurs 4-6 : En intervjustudie om lärares syn på högläsning, val av böcker och tankar kring normkritik vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ann-Louise Mossberg; [2021]
    Nyckelord :Reading aloud; choice of literature; norm criticism; elementary school; education; Swedish; Högläsning; litteraturval; normkritik; grundskola; undervisning; svenska;

    Sammanfattning : Abstract Reading aloud does not have its own place in the curriculum for grades 4-6. This means that it is up to the teachers to decide whether they should read aloud in their teaching and, if so, to what extent. Neither are there any clear guidelines as to what kind of literature the pupils should take part of. LÄS MER