Sökning: "sammanfattning av lpfö 98"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden sammanfattning av lpfö 98.
1. Tolkar vi olika? : En essä om föräldrars inflytande och delaktighet i förskolan
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Sammanfattning Vi har båda erfarenhet av att vi ofta fått dåligt resultat när föräldrarna svarat på enkätfrågor som handlar om delaktighet och inflytande, vilket bidragit till att vi skriver denna essä. Vi intar även ett hermeneutiskt perspektiv och kopplar ihop med vår essä där båda handlar om att tolka och försöka förstå andra människor utifrån olika perspektiv. LÄS MER
2. ”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningVår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget,samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att lärandet inom flera områdenhar förstärkts i den reviderade läroplan för förskolan. För att kunna ta reda på detta har i valt att göradjupintervjuer med sex förskollärare verksamma på två olika förskolor i olika kommuner. LÄS MER
3. Matematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklass
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningVår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville sehur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som är centralt attarbeta med i förskoleklass, vilka arbetssätt förskollärare använder och hur man skapar intresse för matematik. LÄS MER
4. Matematik i förskoleklass. Lärares syn på matematik i förskoleklass.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med uppsatsen är att ta reda på hur lärare ser på matematik och hur de tänker kring matematik iförskoleklass. Vi vill även ta reda på hur lärarna arbetar med matematik i förskoleklassen. LÄS MER
5. Identitet i förskolan : Förskollärares förståelse för identitet
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning ”jag har skyldighet att leta efter barnens bästa jag” – Förskollärare C Identitet är en persons självbild vilken består av olika områden som till exempel språk, kultur och kön. Det kan handla om hur människor ser på sig själva men också hur andra människor ser på sig själv. LÄS MER