Sökning: "sammanfattning ideologier"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden sammanfattning ideologier.

  1. 1. Äta kött igen? : En studie om veg*nska individers identitet och upplevelser kring att återintroducera kött

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Felix Hessel; Paulina Kronqvist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Denna studie undersöker hur veganer och/eller vegetarianer upplever att börja äta kött igen efter att ha följt en växtbaserad kost under en längre tidsperiod. Undersökningen fokuserar på den individuella upplevelsen men också på sociala aspekter. Framförallt i förhållande till identitet och stigmatisering. LÄS MER

  2. 2. ”Det är en svår sak att döma enom från livet” - Ideologin bakom Göta Hovrätts användning av leuteration år 1634 till 1697

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Josefine Hjälte; [2020]
    Nyckelord :rättshistoria; leuteration; 1600-tal; Göta Hovrätt; dödsstraff; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sammanfattning År 1608 infördes Appendix. Appendix var en strafflag baserad på den mosaiska lagen och följde Bibelns straff där ett flertal brott bestraffades med döden. 1614 inrättas den första av Sveriges hovrätter och får till uppgift att bland annat se över alla underrätters dödsdomar. LÄS MER

  3. 3. Den eviga strävan efter idealet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Bogren; Annika Eriksson; Julia Sjöberg; [2016]
    Nyckelord :Identity; Ideal; Culture; Personal brands; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel Den eviga strävan efter idealet En kvalitativ studie om samspelet mellan kvinnliga ideal, konsumenters identitet och personliga varumärken på Instagram Seminariedatum 2016-06-02 Ämne/kurs FEKH29, Examensarbete kandidatnivå, marknadsföring, 15 HP Författare Emma Bogren, Annika Eriksson och Julia Sjöberg Handledare Clara Gustafsson Begrepp Kvinnliga ideal, Personliga varumärken, Identitet, Konsumenter Problem Individers självbild utmanas ständigt av media på grund av de ouppnåeliga ideal som ofta framställs av media. Syfte Syftet med studien är att utifrån forskning kring varumärken, CCT och Self Concept Theory undersöka personliga varumärkens samverkan med kvinnliga ideal och på så vis bidra till forskning kring konsumentbeteende. LÄS MER

  4. 4. "Skjut Per Gudmundsson" - En kvalitativ textanalys av den satiriska texten "Uppropet"

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tilda Wennerstål; Rebecca Fristedt; [2013]
    Nyckelord :Politisk satir; Ideologi; Seriös diskurs; Hegemoni; Samhällskritik; Politisk kommunikation; Humor; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Politisk kommunikation och humor är ständigt aktuella ämnen. I följande uppsats tar vi oss an humorformen satir och undersöker den som en plattform för politisk kommunikation och samhällskritik. Arbetet består av två olika textanalyser av en satirisk text som explicit kritiserar det politiska klimatet. LÄS MER

  5. 5. Spår av teorier i politiken - riksdagspartiernas förda skolpolitik 2012 med fokus på gymnasiereformen Gy11

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Jensen; Emma Lyckberg; [2012]
    Nyckelord :Skolpolitik; gymnasiereform; skolreform; Gy11; bet;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med denna uppsats var att ta reda på om riksdagspartierna använt sig av någon form avutbildningsvetenskapliga teorier när de utformat sin skolpolitik samt vad detta innebär för denenskilde eleven. Alliansen blev även studerade utifrån styrdokumenten, Gy11, eftersom deansvarat för denna skolreform. LÄS MER