Sökning: "sammanhållet ämne"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden sammanhållet ämne.

  1. 1. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Elever med svenska som andraspråk : om ämnesval, samundervisning och stöttning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Terese Kerstinsdotter; [2019]
    Nyckelord :andraspråkselever; svenska som andraspråk 1; svenska som andraspråk 2; svenska som andraspråk 3; samundervisning; intellektuell utmaning; planerad stöttning;

    Sammanfattning : Svenska som andraspråk är ett kontroversiellt ämne. Vissa forskare anser ämnet vara särskiljande och exkluderande medan andra ser utvecklingsmöjligheter och pedagogiska behov av det. Empirisk forskning och forskning där elever kommer till tals är ännu knapphändig. Denna studie medverkar till att göra gymnasieelevers röster hörda. LÄS MER

  3. 3. Från goss- och flickslöjd till henslöjd : En studie om hur slöjdämnet kan undervisas som ett sammanhållet ämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Fredriksdotter Salén; [2019]
    Nyckelord :slöjd; slöjdart; slöjdundervisning; samslöjd; sambedömning; sammanhållet ämne;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur slöjdämnet kan undervisas som ett sammanhållet ämne. Frågeställningarna är följande:  Hur planerar och genomför lärare sin slöjdundervisning? Vilka möjligheter och hinder beskriver lärare i tillämpningen/undervisningen av slöjd som ett sammanhållet ämne och vilka förutsättningar krävs? För att besvara studiens syfte och frågeställningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Geografi i gymnasiet - En internationell jämförelse

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kari Segerberg-Odent; [2017]
    Nyckelord :geografi; skolämne; gymnasiet; läroplan; tvärvetenskaplig;

    Sammanfattning : Geografi är ett aktualitetsämne, ett ämne som ständigt utvecklas i takt med förändringarna i den värld vi lever i. Det är därför naturligt att skolämnet undergår förändringar vid varje revidering av gymnasieskolans läroplan, precis som många andra aktualitetsämnen, till exempel samhällskunskap. LÄS MER

  5. 5. Slöjd som ett samanhållet ämne - om slöjdlärares syn på samarbete inom ämnet / Craft as a Joint Subject - on Craftteachers View on Collaboration Within the Subject

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Holmqvist Nilsson; [2014]
    Nyckelord :engagemang; samarbete; slöjd; slöjdprocess; slöjdprocess;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur slöjdlärare arbetar med slöjd som ett sammanhållet ämne utifrån läroplanen. Ända sedan Läroplan för grundskolan (hädanefter Lgr 80, Skolöverstyrelsen, 1980), har slöjd varit ett sammanhållet ämne med ett betyg i slöjd. LÄS MER