Sökning: "sammanhang engelska"

Visar resultat 16 - 20 av 95 uppsatser innehållade orden sammanhang engelska.

  1. 16. Lyssna! : En studie om framgångsfaktorerna vid problematisk frånvaro och svenskämnets roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jasna Brkic; [2022]
    Nyckelord :fenomenologisk ansats; framgångsfaktorer; holistiskt och hermeneutiskt förhållningssätt; KASAM; kvalitativa intervjuer; modern forskning; problematisk frånvaro; salutogent perspektiv; skolfrånvaro; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen kring fungerande insatser och undervisning i skolan för elever med problematisk frånvaro genom att intervjua elever och lärare – och attundersöka svenskämnets roll i detta sammanhang för att få en bild av svenskundervisningen, om ämnet har en särskild roll.Metod: Tanken var att intervjua uteslutande elever, så unga som möjligt, för att fylla den forskningslucka som finns här. LÄS MER

  2. 17. Lärares uppfattning om högstadieelevers möte med och användning av engelska utanför klassrumsundervisningen

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Yamini Someshwar; [2022]
    Nyckelord :engelska; högstadiet; språkinlärning; engelska i samhället; påverkan av engelska;

    Sammanfattning : Följande studie presenterar en kvalitativ analys som genomförts som en del av lärarprogrammet VAL vid Linköpings universitet. Studien bidrar till ökad kunskap om lärarens uppfattningar av hur elever möter engelska utanför klassrumsundervisningen. LÄS MER

  3. 18. Inlärning av svenska som andraspråk och dess koppling till tidigare språkbakgrund

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Larsson; [2022]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; svenska som andraspråk; språkbakgrund; modersmålets effekter på andraspråksinlärningen;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på hur andraspråkarens språkbakgrund kan påverka inlärningen av svenska, samt att ta reda på om förkunskaper i engelska eller inte kan påverka inlärningsprocessen av svenska. Det hölls 5 intervjuer och totalt 7 individer deltog. Dessa deltagare hade varierande språkbakgrunder. LÄS MER

  4. 19. All English and No Code-switching : A thematic analysis of writing behaviours among EMI master's students

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Calum James; [2022]
    Nyckelord :code-switching; EMI; master’s students; multilingualism; code-switching; EMI; flerspråkighet; mastersstudenter;

    Sammanfattning : As a kind of education strategy, English as a medium of instruction (EMI) has become increasingly widespread across the world in recent years. The increased adoption means that many students are performing study activities such as reading, writing, and giving presentations in English all while maintaining and using a native language in other situations. LÄS MER

  5. 20. Teaching English via Fiction : A phenomenographic study of teachers’ perceptions about using fiction to teach English

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Edith Anyim Fon; [2022]
    Nyckelord :Fiction; digital fiction; texts; multimodal texts; and contexts; teaching methods; EFL.; Fiktion; digital fiktion; texter; multimodala texter och sammanhang; undervisningsmetoder; engelska som främmande språk.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine and identify the different ways in which secondary and upper secondary school teachers perceive the use of fiction to teach English as well as their beliefs about the outcome or benefits of doing so. Five secondary and upper secondary school teachers in Sweden who teach English as a foreign language were interviewed about how they use fiction to teach English. LÄS MER