Sökning: "samspel barn förälder"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden samspel barn förälder.
1. Föräldrars upplevelser av separation från sitt barn på en neonatalavdelning - en systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Det sker separation mellan barn och föräldrar i förlossnings- och neonatalvården på grund av ofullständiga rutiner, ingen utbildning hos personalen samt ingen vana av arbetssättet. Forskning idag visar att närhet mellan barn och förälder är fördelaktigt för båda parterna. LÄS MER
2. Utländska surrogatarrangemang - en välsignelse eller förbannelse? Om samspel mellan familjerättsliga verkningar av surrogatarrangemang och uppfyllandet av barnets rättigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Surrogatarrangemang är ett fenomen som på senare tid vuxit sig allt större; allt fler svenskar reser utomlands för att bilda familj med hjälp av en surrogatmoder. Vid ett surrogatarrangemang åtar sig en kvinna att bära fram ett barn för att sedan, vid barnets födsel, överlämna barnet till de tilltänkta föräldrarna. LÄS MER
3. Vad alla föräldrar behöver veta : En kvalitativ intervjustudie om BVC:s syn på hur man kan främja sitt barns psykosociala hälsa
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att utifrån BVC-personalens skildringar synliggöra hur föräldrar kan främja sitt barns psykosociala hälsa och därmed motverka framtida risker. Fyra semistrukturerade intervjuer med BVC-sköterskor genomfördes. LÄS MER
4. En explorativ fallstudie med fokus på turtagning mellan föräldrar och unga spädbarn : Utvärdering av PEPP-modellens kartläggningsmetoder LENA och videoanalys
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : Interaction is an important aspect for children’s language development. The intervention model Prevention Education Program for Parents (PEPP) is currently under development within the research project Ord gör skillnad, Karolinska Institutet. LÄS MER
5. Pedagogens syn på sin roll och på lärandet på öppen förskola
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte och frågeställningar var att beskriva pedagogernas syn på sin roll och vilket lärande pedagogerna ser som viktigt att bidra till på den öppna förskolan, samt att diskutera pedagogernas syn i förhållande till den öppna förskolans kontext. Vilket lärande ser pedagogerna som viktigt att öppna förskolan bidrar till? Hur ser pedagogerna på sin roll på öppna förskolan? Har samverkan och kontext någon betydelse för hur pedagogerna ser på sin roll och lärandet på öppna förskolan? Åtta pedagoger på lika många öppna förskolor i mellansverige intervjuades och resultatet analyserades med en hermeneutisk ansats. LÄS MER