Sökning: "samspel föräldra barn"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden samspel föräldra barn.
1. Föräldrars upplevelse av Theraplaybehandling : Bra, nyttigt att se sig själv lite från ovan
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Anknytningsmönster och förmågan till mentalisering står i en nära relation. Dessa två system påverkas då individen står under affektiva påfrestningar, vilket då försvårar för individen att på ett adaptivt sätt navigera sig i sin omgivning. LÄS MER
2. Anknytningsbaserat behandlingsarbete på HVB-institution. : Förutsättningar för förändring
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitutSammanfattning : Inledning: Det finns idag en brist när det gäller forskning kring privata HVB-institutioner. Denna studie ämnar undersöka miljöterapeutiskt behandlingsarbete på HVB-institution. Författaren är intresserad av hur ett anknytningsbaserat behandlingsarbete kan se ut. LÄS MER
3. Samspel och synkronicitet : Om intersubjektiva processer mellan föräldrar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, PsykoterapiSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur samspelet mellan föräldrar avspeglas i samspelet mellan föräldrar och barn, utifrån ett intersubjektivt perspektiv. Uppsatsen är genomförd som en pilotstudie, med ett begränsat urval, för att pröva tillämpningen av intersubjektivitet som utgångspunkt för metod och tillämpning i samspelsstudier. LÄS MER
4. Marte Meo : Innehåll, tillämpning och spridning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka var, när och hur Marte meometoden används i samspelsbehandling. Resultatet bygger dels på enkät ställd till medlemmar i Marte meoföreningen, dels på intervjuer med fyra Marte meoterapeuter. LÄS MER
5. Specialpedagogiska metoder som främjar utvecklingen hos barn med autism samt hur dessa påverkar barn och föräldra-/vårdarrelation-en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Autism är ett livslångt handikapp som ställer stora krav på familj, skola, sjukvård samt övriga personer som på olika sätt kommer i kontakt med dessa barn. Pedagoger och vårdare behöver medvetandegöras om sina föreställningar eftersom dessa styr bemötandet. LÄS MER