Sökning: "samspel föräldrar förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden samspel föräldrar förskolan.

  1. 1. Finns nyckeln till språket i sagornas värld? : En kvalitativ studie kring högläsningens möjligheter för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Rix; [2023]
    Nyckelord :högläsning; multimodalitet; språkutveckling; tecken på lärande; teckenvärldar; transduction;

    Sammanfattning : Föräldrar läser allt mindre för sina barn och därför blir förskolan och dess pedagoger en viktgig del i detta arbete. Då förskolepersonalens och högläsningens betydelse på flera håll lyfts fram som viktiga delar för språkutvecklingen, vill jag därför ta reda på om de metoderna och hur arbetet med högläsning för att främja barns språkutveckling i förskolan stämmer överens med aktuell forskning kring ämnet. LÄS MER

  2. 2. Välkomnandet : Pedagogers perspektiv på inskolning av föräldrakooperativets barn och föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Bågenstål; Eva Schoultz; [2022]
    Nyckelord :förskoledidaktik; inskolning; föräldrakooperativ; förskola; introduktion; övergång; omsorgstriangeln;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att belysa hur yrkesverksamma förskollärare beskriver god inskolning av föräldrakooperativets barn och deras föräldrar, samt utmaningarna med detta. Vi har genomfört sju semistrukturerade intervjuer med förskollärare på kooperativ runt om i landet. LÄS MER

  3. 3. Pedagogens syn på sin roll och på lärandet på öppen förskola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Heidi Holmberg Legebro; [2021]
    Nyckelord :Föräldraskap; Lärande; Pedagog; Samverkan; Öppen förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte och frågeställningar var att beskriva pedagogernas syn på sin roll och vilket lärande pedagogerna ser som viktigt att bidra till på den öppna förskolan, samt att diskutera pedagogernas syn i förhållande till den öppna förskolans kontext. Vilket lärande ser pedagogerna som viktigt att öppna förskolan bidrar till? Hur ser pedagogerna på sin roll på öppna förskolan? Har samverkan och kontext någon betydelse för hur pedagogerna ser på sin roll och lärandet på öppna förskolan? Åtta pedagoger på lika många öppna förskolor i mellansverige intervjuades och resultatet analyserades med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  4. 4. "Jag är där på riktigt" : förskollärares uppfattningar om professionell relationskompetens

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lene Helgeby; Anna Svensson; [2020]
    Nyckelord :preschool; preschool teacher; professional relational competence; relational pedagogy; förskola; förskollärare; professionell relationskompetens; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några förskollärares uppfattningar om professionell relationskompetens och dess betydelse för de yngre barnens (i åldrarna 1–3 år) utveckling och lärande.  Studien ger en översikt av tidigare forskning kring professionell relationskompetens och relationens betydelse för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. Att bygga en normkreativ bokhylla En intersektionell analys av ett bokpaket från Olika Förlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Miranda Högblom; [2019]
    Nyckelord :Bilderbok; Barnboksanalys; Förskola; Ikonotext; Intersektionalitet; Norm; Normkritik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker Olika Förlags bokpaket som riktar sig mot förskolan. Syftet är att se hur fördelningen mellan olika sociala kategorier ser ut samt hur dessa skildras ur ett intersektionellt perspektiv. Bilderböckernas ikonotext har utgjort grunden för analysen vilket innebär det samspel som sker mellan text och bild. LÄS MER