Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hej, hello, zdravo, merhaba : Undervisningens och den fysiska miljöns påverkan till flerspråkiga barns språkinlärning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elvira Heideman; Elvira Fajkovic; [2022]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; samspel; språkstimulerande arbete; transspråkande; språkutveckling och språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka varför flerspråkiga barn lämnar förskolan med otillräckliga kunskaper i svenska samt hur den fysiska miljön och undervisningen påverkar flerspråkiga barns språkutveckling. För att kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor använde vi oss av kvalitativ metod med semistrukturerad intervju som verktyg och en innehållsanalys där kategoriseringsmetoder tillämpades. LÄS MER

  2. 2. Musik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares och äldre barns upplevelser av musikundervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Nilsson; Camilla Bäckman; [2020]
    Nyckelord :Förskola; musik; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervju; fokusgruppsamtal; barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar verksamma förskollärare och deäldre barnen i förskolan har av musikundervisning. För att synliggöra förskolläraresrespektive barns egna upplevelser av musikundervisningen, vilka hinder och möjligheter deupplever och om deras uppfattningar skiljer sig åt eller delas. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fatime Cerkezi; Katerina Trajkovska; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractVi har under utbildningens gång ofta mött begreppet lek. Detta har vi gjort både i den pedagogiska verksamheten och på universitetet. Begreppet lek har haft och har olika betydelse för medarbetare i den pedagogiska verksamheten och för studenter på universitet. LÄS MER

  4. 4. ”Ser du mig?” : En vetenskaplig essä om tysta och blyga barn i förskolan som inte uppmärksammas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Rooyani; [2020]
    Nyckelord :shy; shyness; silent children; withdrawn children; approaching shyness; children’s participation; child perspective; communication; pedagogues’ approach; inclusion; participation; introverted children; Blyg; blyghet; tystlåtna barn; tillbakadragna barn; bemöta blyghet; barns delaktighet; barnperspektiv; kommunikation; pedagogernas förhållningssätt; inkludering; delaktighet; introverta barn;

    Sammanfattning : This essay is a scientific essay that centers around a story based on a self-experienced dilemma about a shy and silent child who does not communicate with the pedagogues at the preschool nor the majority of the other children. The child chooses to only communicate through her best friend and is then able to use both body- and verbal language, and it is only through this friend that others learn what the child wants. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie om hur modersmålslärare upplever sitt arbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanja Vukosavljevic; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; modersmålsundervisning; modersmålslärare; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Modersmålslärare har i samband med bemötande av flerspråkiga barn på förskolan och skolan ett pedagogiskt uppdrag. För att kunna fullfölja sitt uppdrag finns det lagar och bestämmelser i form av läro- och kursplan som ska följas. I uppdraget ingår att besöka förskolor och skolor för att undervisa i modersmål. LÄS MER