Sökning: "samspel i förskolan intervju med pedagoger"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden samspel i förskolan intervju med pedagoger.

  1. 11. Kemi med inriktning för hållbar utveckling i förskolan : Hållbar utveckling – meningsfullt lärande om källsortering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Marcus Lennemyr; [2015]
    Nyckelord :Meaningful education; Sustainable development; Chemistry; Pragmatic perspective; Preschool; Meningsfullt lärande; Hållbar utveckling; Kemi; Pragmatisk perspektiv; Förskola;

    Sammanfattning : Den här studien inriktar sig på hur förskollärare jobbar med ämnet kemi. Inom ämnet kemi kommer fokus att ligga på utbildning inom hållbar utveckling och hur förskollärarna skapar en intressant och meningsfull utbildning för barnen. LÄS MER

  2. 12. Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sabina Svanberg; [2015]
    Nyckelord :Förskola; genus; jämställdhet; pedagogens förhålln;

    Sammanfattning : AbstractI denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhetoch jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblicki pedagogernas strävan efter att inkludera jämställdhet som en del av vardagen. LÄS MER

  3. 13. Inomhusmiljöns betydelse för barns möjligheter till lärande : En intervjustudie om chefer och pedagogers uppfattningar av uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sundin; Lisa Wall; [2015]
    Nyckelord :delaktighet; didaktik; inflytande; intresseväckande; lek; lärande; läroplan; miljö; pedagogisk miljö; samspel;

    Sammanfattning : Den pedagogiska inomhusmiljön på förskolan kan skapa möjligheter till att barns lärande främjas. Med bakgrund mot skrivningar i läroplanen för förskolan (Skolverket, 2010) så syftar denna studie till att ge en inblick i hur chefer och pedagoger tolkar sitt uppdrag om att skapa en god miljö för barnen på förskolan. LÄS MER

  4. 14. Har du hittat en pudelsnigel? Spännande! : En kvalitativ studie om hur pedagoger implementerar naturvetenskap iförskolan

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Helene Berggren; Petra Blixt; [2014]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; barns inflytande; språk; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa förskolepedagogers arbete med naturvetenskap utifrån de reviderade målen i läroplanen, med särskilt fokus på pedagogernas uppfattning om möjligheter och hinder i undervisningen. För att komma fram till syftet har vi använt oss av en kvalitativ metod med intervju av åtta pedagoger på fyra olika förskolor. LÄS MER

  5. 15. Barn med Downs syndrom : Pedagogers arbetssätt kring språk och interaktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Djurman; Sandra Jakobsson; [2014]
    Nyckelord :Downs syndrom; språkutveckling; socialt samspel; tecken som stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka kunskaper pedagogen kan behöva i sitt arbete med barn som har diagnosen Downs syndrom samt vilka arbetssätt som tillämpats i förskolan. När vi benämner ordet pedagoger syftar vi på all personal i förskolan vilket inkluderar både barnskötare och förskollärare. LÄS MER