Sökning: "samspel i förskolan intervju med pedagoger"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden samspel i förskolan intervju med pedagoger.
21. Barns delaktighet och inflytande i förskolans projekt utifrån pedagogens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I den här studien får ni läsa sex pedagogers tankar om delaktighet och inflytande i verksamhetens projekt. Ett projekt kan liknas med ett tematiskt arbete, men enligt oss ska ett projekt alltid utgå från barns behov och intresse. LÄS MER
22. "Oavsett kön så är vi alla lika mycket värda..." : Pedagogers uppfattningar och barns samspel ur ett jämställdhetsperspektiv i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Studien belyser styrdokument utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Vidare belyses aktuell forskning kring jämställdhet. Forskningen innefattar bland annat hur miljön, samhället, massmedia och hemmen kan påverka pedagoger och barnen till att bli könstereotypt i förskolans verksamhet. LÄS MER
23. Att inte vara med : Pedagogers beskrivning om sitt arbete i förskolan med barn som har ett inagerande beteende.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundI kapitlet bakgrund ger vi en beskrivning av barn med ett inagerande beteende ochpedagogernas betydelse för dessa barn. Vi redogör också för lekens, samspelets,kommunikationens och föräldrasamverkans betydelse för barn med ett inagerande beteende. I bakgrunden redogörs även relevant forskning. LÄS MER
24. Förskolemiljöns betydelse för barns lärande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund:Friedrich Fröbel grundade tyska Kindergarten som motsvarar den svenska förskolan. För att främja barns utveckling menade han att de vuxna skulle ansvara för utformningen av miljön och tillgodose deras behov. Materialet är en förutsättning för att barnen ska utvecklas, det skall vara utmanande och väcka intresse. LÄS MER
25. Barns inflytande i förskolan : en studie om pedagogers uppfattningar av barns inflytande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Bakgrunden behandlar en del av förskolans historia och dess styrdokument. Beskrivningen av varför pedagogen Fröbel startade Kindergarten samt de styrdokument och förordningar som gjort att förskolans pedagogiska utformning växt fram redogörs. I barnkonventionen lyfts barns rättigheter samt respekten för varandra. LÄS MER