Sökning: "samspel i naturen"
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden samspel i naturen.
1. Designa genom boendesamverkan och med fokus på biologisk mångfald : ett gestaltningsförslag för Bostadsrättsföreningen Stenmårdens bostadsgård, Malmö
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Urbana miljöer står idag inför flera olika utmaningar, där ytorna ska rymma flertalet funktioner och tillgodose en rad olika behov och intressen. Den bostadsnära utemiljön, som bostadsgården utgör, är även den en begränsad yta som står till svars inför flertalet förväntningar. LÄS MER
2. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER
3. Dis, en trädgård för folket
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Dis - ett hus för folket, bildar tillsammans med sin trädgård en plats tänkt att ge välbefinnande till både människa och natur. Projektet är beläget strax utanför Nynäshamn i Lidatorp, precis intill sjön Älvviken. LÄS MER
4. Urbana ekosystemtjänster i stadsplanering : Ett kombinerat vetenskapligt och gestaltande arbete om hur konflikten mellan förtätning och hantering av urbana ekosystemtjänster ser ut i den svenska planeringen
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Till följd av urbanisering och klimatförändringar ställs världens städer inför stora utmaningar. För att arbeta mot en resilient stadsplanering där staden utvecklas i en hållbar riktning pekas urbana ekosystemtjänster ut som en av flera viktiga aspekter att ta hänsyn till. LÄS MER
5. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER