Sökning: "samspel mellan barn och barn språk inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden samspel mellan barn och barn språk inlärning.

  1. 1. “Spegel spegel på väggen där…” En studie kring modersmålets plats i en mångkulturell förskola Samt pedagogers arbetsmetoder för att belysa första och andraspråket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Lidström; Aleksandra Pajakovska; [2019]
    Nyckelord :arbetsmetoder; förhållningssätt; mångkulturell förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålets plats på en mångkulturell förskola och vilken inverkan detta kan tänkas ha på barnens andraspråksinlärning. För att få en så rättvis bild som möjligt har vi genomfört vår studie på en mångkulturell förskola i en större stad i södra Skåne, där det endast finns barn med svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. Matematik genom estetiska uttrycksformer

    C-uppsats,

    Författare :Narges Ghasemi; [2011]
    Nyckelord :barn; matematik; lärande och utveckling; estetiska;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolansverksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiskauttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Interaktion och språkligt samspel mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. : En studie utifrån Vygotskijs språkutvecklingsteori

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Margaretha Kareliusson; [2009]
    Nyckelord :Förskola språkutveckling flerspråkighet kultur pedagogiskt förhållningssätt interaktion kommunikation;

    Sammanfattning : Margaretha Kareliusson (2009) Interaktion och språkligt samspel mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. En studie utifrån Vygotskijs språkutvecklingsteori. Syftet med föreliggande studie är att beskriva interaktionen och det språkliga samspelet mellan pedagog och flerspråkiga barn i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Ny i klassen : en studie av hur elever med annat modersmål än svenska samspelar med lärare och andra elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Manal Barake; Jenny-Anne Hognert; [2006]
    Nyckelord :Mångfald i skolan; Modersmål; Invandrarelever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vår studie utgår från det sociokulturella perspektivet vilket säger att barn lär sig handlingsmönster, begreppssystem, språk och värderingar i samspel med andra. Samspelet med omvärlden spelar stor roll för individens utveckling och inlärning. LÄS MER

  5. 5. Att leva som ett tvåspråkigt barn : En studie om tvåspråkighet med speciellt fokus på spansktalande barn i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Mirna Simoncini; [2005]
    Nyckelord :Spanish language; Spanska; Inlärning; Identitet; Tvåspråkighet; Kultur; Uppfostran;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att komma lite närmare tvåspråkighetens värld och att få en djupare kunskap om detta fascinerande universum. Att lära känna de förhållanden och samspel som skapas mellan individer i det flerspråkiga samhället har blivit allt mer aktuellt och angeläget och därför valde jag det här temat. LÄS MER