Sökning: "samspel och gemenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden samspel och gemenskap.

  1. 1. “Tills jag ligger i graven, kommer jag aldrig avsluta den känslan som jag har mot dom” : En kvalitativ intervjustudie om parasociala relationer och den roll de har i studenters liv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Upphoff; Alexander Johansson; [2023]
    Nyckelord :Parasociala relationer; Föreställda gemenskaper; Studenter; YouTube; Twitch; Poddcast; Samspel;

    Sammanfattning : Studien analyserade nio intervjuer för att undersöka studenternas upplevelser och perspektiv på sina parasociala relationer. Med målet att dels undersöka den roll som parasociala relationer spelar i studenternas liv och hur de påverkar deras vänskapsrelationer och andra nära relationer, samt att analysera studenternas resonemang och perspektiv kring deras parasociala relationer för att förstå deras uppfattningar och känslor kring dessa interaktioner. LÄS MER

  2. 2. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Alla barn ska få vara med : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på begreppet inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennifer Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; begränsningar; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är ett stort och viktigt begrepp inom skolväsendet. De som verkar inom skola och förskola ska ha ett inkluderande arbetssätt för att säkerställa att alla barn känner sig delaktiga i den egna undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Låt kroppen tala! : En observationsstudie om de yngsta barnens samspel i förskolan genom den levda kroppen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Andersson; Moa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Yngsta barnen; Den levda kroppen; Samspel; Kroppsliga uttryck;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med förståelse om hur de yngsta barnen i förskolan samspelar genom den levda kroppen. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur bjuder de yngsta barnen in varandra till samspel genom kroppen? Vilka kroppsliga uttryck karaktäriserar de yngsta barnens samspel med varandra? Studien har utgått från en kvalitativ metod med semistrukturerade observationer av de yngsta barnen på förskolan på en småbarnsavdelning. LÄS MER

  5. 5. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER