Sökning: "samspel och läsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden samspel och läsinlärning.

  1. 1. ”Jag ÄLSKAR högläsning!” : Sociala samspel i samband med högläsning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Hautala; Sara Hultqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading aloud; social interaction; love of reading; language development; Högläsning; sociala samspel; läslust; språkutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur lärare i förskoleklass arbetar med högläsning. Högläsning kan bidra till att eleverna får en positiv läsupplevelse vilket i sin tur kan stimulera elevernas läslust och läsförståelse, samt utveckla deras ordförråd och förmåga att lyssna och koncentrera sig. LÄS MER

  2. 2. Lust och kunskap som förutsättning : Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Hanna Remblegård; [2022]
    Nyckelord :Students in reading difficulties; desire to learn; teacher skills; reading learning; early intervention.; Elever i lässvårigheter; lust att lära; lärarskicklighet; läsinlärning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractRemblegård, Hanna (2022). Lust och kunskap som förutsättning - Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Den demokratiska aspekten av folkbiblioteks läsfrämjande arbete : En intervjustudie om projektet Bokstart

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Projekt Bokstart; Litteracitet;

    Sammanfattning : Litteraciteten bland Sveriges barn och ungdomar har under de senaste åren haft en sjunkande trend vilket har föranlett staten att arbeta fram nationella riktlinjer för läsfrämjande insatser. En av dessa insatser är projektet Bokstart och syftet med studien är att studera hur bibliotekarier har arbetat inom projektet utifrån ett läsfrämjande och demokratiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Hur läromedel i svenskämnet presenterar läs- och skrivinlärning : En kvalitativ textanalys med fokus på interaktionsgrad samt läromedlens förhållningssätt till introduktion av språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Borg; Izabella Ewertson; [2020]
    Nyckelord :top-down; bottom-up; läsinlärning; skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; läromedel; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med utökad kunskap om vilka förhållningssätt olika läromedel har gällande introduktionen av läs- och skrivinlärning samt i vilken grad läromedlen möjliggör interaktion mellan undervisningens samtliga deltagare. Studien är baserad på en kvalitativ textanalys där fyra läromedel, Simalabim grundbok 1, Prima svenska 1, Forma språket ettan samt Den magiska kulan, har analyserats utifrån sex olika kategorier, som alla berör det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Användning av digitala verktyg i den tidiga skrivundervisningen : En fallstudie på en skola med lärare som använder metoden Att skriva sig till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Marica Schneider; [2019]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning ASL; yngre åldrar; digitala verktyg; skrivutveckling; läsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur F–3 lärare, som arbetar med metoden Att skriva sig till läsning, uppfattar och uttrycker sitt arbete kring digitala verktyg samt hur de anser att metoden gynnar elevers skrivinlärning. Frågeställningarna syftar till att få en allsidig bild av arbetet med metoden i praktiken genom att fråga hur lärarna uppfattar elevers digitala skrivande, enskilt och i samspel med andra, samt vilka komplement till digital skrivning lärarna använder. LÄS MER