Sökning: "samspel uppstår fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden samspel uppstår fritidshem.

  1. 1. Varför är det så svårt att lyssna? : En uppsats om elevers svårigheter med att skapa ett socialt och tryggt samspel på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hedvig Forsén; [2020]
    Nyckelord :After - school programme; relations; safety; communication; conflict management; fritidshem; relationer; trygghet; kommunikation; konflikthantering;

    Sammanfattning : The purpose of this independent work is to highlight how important it is to work with pupils' social knowledge in school. The work also aims to investigate how educators can help acting out pupils in the social interaction. LÄS MER

  2. 2. Relationsskapande arbetsmetoder på fritidshemmet : En kvalitativ studie om fritidshemspersonals syn på sitt arbete med barns goda sociala relationer och socialt utanförskap

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lina Skoog; Maria Zibrova; [2019]
    Nyckelord :Sociala relationer; socialt utanförskap; fritidshem; sociokulturellt perspektiv; barndomssociologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra och ta reda på fritidshemspersonals syn på hur dom arbetar med barns sociala relationer och socialt utanförskap på fritidshemmet. Studien bygger på kvalitativa metoder och utgår ifrån semistrukturerade intervjuer med elva personer som jobbar på fritidshem. LÄS MER

  3. 3. Barns kommunikation under bildskapande aktiviteter : En kvalitativ studie om barns kommunikation och samspel under gemensamma bildskapande aktiviteter på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Carlqvist; Hanna Skoog; [2017]
    Nyckelord :peer-learning; Bildskapande; fritidshem; kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med det här självständiga arbetet är att redogöra för hur elever kommunicerar och lär av varandra i gemensamma bildskapande aktiviteter på fritidshemmet. I arbetet beskriver vi utöver den kommunikation och de samspel som uppstår mellan eleverna också om olika bildlösningar elever finner och hur de gör för att lösa dessa. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering : En kvalitativ studie om hur nio fritidslärare beskriver konflikthantering i fritidshemmets verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Josephine Johansson; [2016]
    Nyckelord :Konflikthantering; fritidshem; fritidslärare; elever; förebyggande; pedagogik; samspel; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Konflikthantering är en stor del av fritidslärares vardag i fritidshemmets verksamhet. Konflikter mellan elever uppstår dagligen och fritidslärarna visar oro över brist på kunskap om olika modeller för konflikthantering. LÄS MER

  5. 5. Drama i skolan och på fritidshemmet : En kvalitativ undersökning om några pedagogers och elevers uppfattningar om drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johannes Karlberg; [2014]
    Nyckelord :Drama; after-school centers; school; teacher; educator; Drama; fritidshem; skola; pedagog;

    Sammanfattning : The study aims to examine some teachers' and students' conceptions of drama in schools and in after-school centers. “Educator” in this study refers to after-school leaders and drama teachers.  The study is limited to three educators and three students at a public school in the Stockholm area. LÄS MER