Sökning: "samspelsmönster"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet samspelsmönster.
1. Ett öppet samtal - Parterapins verksamma faktorer utifrån ett klientperspektiv
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att beskriva vad klienterna själva upplevde vara verksamt i parterapi och till detta lägga en bild av vilka lärdomar och förändringar i parrelationen terapin ledde till. Analysmetoden var kvalitativ tematisk analys. LÄS MER
2. De yngsta barnens kommunikation i förskolan : En observationsstudie med fokus på barns ickeverbala kommunikation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur de yngsta barnen på förskolan integrerar och kommunicerar med varandra utan det verbala språket. Två frågeställningar utformas för att få svar på syftet: Vilka olika ickeverbala uttryckssätt använder sig barn av då de kommunicerar? Vilka samspelsmönster framkommer mellan barnen i den ickeverbala kommunikationen? Det undersökningsinstrument som använts i studien var videoobservation där observatören intog en observatör- deltagande roll. LÄS MER
3. Let’s build bridges, not walls. - En kvalitativ studie om samarbete mellan HR och företagshälsovård innefattande hälsofrämjande arbete
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Hälsofrämjande arbete är ett perspektiv som växt sig starkare under de senaste åren. I större organisationer med interna företagshälsor är det HR och förstnämnda som utgör expertresurser för att arbeta med hälsofrämjande insatser. LÄS MER
4. Relationsbrott i det terapeutiska rummet : Terapeutens upplevelse av patientens dissociation
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att utforska hur psykoterapeuter upplever, påverkas av och hanterar samspelssituationer med patienter som har varit med om svåra livshändelser och som dissocierar under en specifik session. Åtta kvinnliga psykoterapeuter ingick i studien, samtliga yrkesverksamma inom specialiserad traumavård eller psykiatri. LÄS MER
5. Samspel och lärande i förskolan : En observationsstudie om sampelets betydelse för barns lärande i förskolan
M1-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka lärandet uttryckt i vardagliga samspelshandlingar mellan pedagog och barn i en förskola. Mer specifikt har vi intresserat oss för vilka förutsättningar pedagogerna skapar för barnens lärande och vilka mönster som framträder i dessa samspelshandlingar. LÄS MER