Sökning: "samspelsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet samspelsutveckling.

  1. 1. Barns utveckling och lärande i en kontextmed olika förutsättningar : En undersökning om förskollärares upplevelser och erfarenheter av allmän förskola och 15 timmars vistelse samt den pedagogiska måltidens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Fridberg; Isabell Ekenberg; [2021]
    Nyckelord :Allmän förskola; samspelsutveckling; pedagogisk måltid; barns förutsättningar.;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ studie där två förskollärare från södra Sverige deltagit i semistrukturerade samtalsintervjuer. Syftet är att få en inblick hur förskollärarna upplever den allmänna förskolan och 15 timmars vistelse i förskolan, hur och om de olika uppläggen förskolorna arbetar med har betydelse för barn enligt dem, med särskild hänsyn till den pedagogiska måltiden. LÄS MER

  2. 2. Från vilsenhet och frustration till kontakt och ökat hopp : en modell för stöd till föräldrar till barn med samspels- och kommunikationssvårigheter

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Katarina Hjortgren; [2020]
    Nyckelord :Parent support model; autism spectrum; Marte meo; parents experiences; parent- child interaction; intersubjectivity; working alliance; child development.; Föräldrastödsmodell; autismspektrum; Marte meo; föräldrars erfarenheter; interaktion föräldrar- barn; intersubjektivitet; arbetsallians; barns utveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka erfarenheterna, hos föräldrar till barn med diagnos inom autismspektrum, av att delta i föräldrastödsmodellen Samspel i fokus, personalens erfarenheter av arbetet samt om och i vilken utsträckning det finns en överensstämmelse mellan föräldrarnas och personalens erfarenheter. En kvalitativ retrospektiv ansats har använts där åtta föräldrar till fem barn intervjuats tre till fyra år efter att de deltog. LÄS MER

  3. 3. Pragmatiska svårigheter - Pedagogers uppfattningar om hur en stöttande språk- och samspelsmiljö kan skapas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Eldh; Johanna Mandl; [2015]
    Nyckelord :pragmatiska svårigheter; den närmaste utvecklingszonen; specialpedagogik; språkliga svårigheter; stöttning; artefakter; mentalisering;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktEldh, Jenny & Mandl, Johanna (2015). Pragmatiska språksvårigheter – Pedagogers uppfattningar om hur en stöttande språk- och samspelmiljö kan skapas. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 4. "En del barn behöver ju lite ledning i sin fria lek också" : Förskollärares berättelser om att påverka socialt samspel i lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Appelqvist; Widén Kraft Camilla; [2014]
    Nyckelord :Socialt samspel; lek; förskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom analys av förskollärares berättelser beskriva hur barns sociala samspel och lek kan påverkas och utvecklas. Den empiriska studien baserar sig på åtta intervjuer med förskollärare som delat med sig av sina erfarenheter i sitt arbete med barns lek och sociala samspel. LÄS MER

  5. 5. Förskolans material som redskap i barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Didaktik; Förskola; Innemiljö; Observation; Samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barn samspelar med varandra med hjälp av material som finns i förskolan under den fria leken i en förskolegrupp. Metoden som används är observation. Resultatet visar på att barnen samspelar tillsammans med andra men det förekommer även att barn leker enskilt i olika aktiviteter. LÄS MER