Sökning: "samtal elev betyg"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden samtal elev betyg.

  1. 1. Strategier för att möta elevers matematikångest : En studie om hur lärare identifierar, förebygger, och lindrar elevers matematikångest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Johan Laag; [2023]
    Nyckelord :Matematikångest; strategier; matematik; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Matematikångest är relaterad till matematiksvårigheter och att elever misslyckas i ämnet matematik. Lärare har en betydande roll i sammanhanget för att hjälpa och stötta eleverna som lider av matematikångest. LÄS MER

  2. 2. Hur dokumenterar lärare i idrott och hälsa elevers prestationer?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elon Folkesson; Oscar Zettergren; [2014]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; dokumentation; bedömning; didaktik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare i idrott och hälsa dokumenterar elevers prestationer utifrån ett didaktiskt perspektiv. Studiens frågeställningar var vilka metoder och verktyg använder sig lärarna i studien av i för att dokumentera elevers prestationer i undervisningen? Vilka för- och nackdelar finns det enligt lärarna i studien med deras eget arbete med dokumentation? Hur planerar lärarna i studien undervisningen för att kunna dokumentera eleverna utifrån kunskapskraven i läroplanen? För att besvara frågeställningen har vi använt oss av intervju som metod. LÄS MER

  3. 3. En resa i betygsskalan : en studie av hur medieelever beskriver att bli betygssatta i de medie-estetiska ämnena

    M1-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Hammar Lovisa; [2014]
    Nyckelord :politics; society; grade system; grades; mark; summative grading; formative grading; ethnographic study; discourse analysis; discourse theory; esthetical program; self-image of the pupils; teacher profession; politik; samhället; betygssystemet; betyg; betygssättning; summativ bedömning; formativ bedömning; etnografisk studie; diskursanalys; diskursteori; estetiskt program; elevers självbild; läraryrket;

    Sammanfattning : Min tanke bakom undersökningen är att betygsättning och olika former av bedömningssätt är frågor lärare måste ta ställning till i utövandet av sin yrkesroll, från ett makt- och elevperspektiv. Som lärare har man makten att öppna respektive stänga dörrar för elever, då betyg blir avgörande för elevernas vidare utbildning. LÄS MER

  4. 4. Färdig, vad ska jag göra nu? : En kvalitativ studie om lärares metoder och arbetssätt med högpresterande elever i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Roni Batti Kajou; Martin Collin; [2014]
    Nyckelord :högpresterande; arbetssätt; skola; utbildning; undervisning; elever; studenter; avancerad; svårigheter; metod; metoder;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att undersöka lärares arbetssätt och metoder med högpresterande elever i gymnasieskolan. Sju kvalitativa intervjuer har genomförts med lärare på fem olika skolor i två städer. Teorierna som används i studien är det sociokulturella perspektivet och perspektiv som tillhör specialpedagogiken. LÄS MER

  5. 5. Samtalet om Formativ Bedömning i Gymnasieskolans Matematikundervisning : Ett lärarperspektiv inom ramen för den formativa bedömningens diskurs

    Magister-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Reza Hamedani Ronasi; [2013]
    Nyckelord :Matematikundervisning; formativ bedömning; återkoppling; feedback; självbedömning; kamratbedömning; bedömningsmatris;

    Sammanfattning : Synen på matematikundervisning präglas av begreppen samspel och kontinuitet. Ett kontinuerligt samspel mellan aktörer, exempelvis lärare och elev under en bestämd tid uppfattas ofta som en lärandeprocess, där strävas efter progression, en utveckling av lärandeprocessen. LÄS MER