Sökning: "samtal film"
Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden samtal film.
1. "Vi vet inte vad vi tycker om en bok förrän vi pratat om den" : en systematisk litteraturstudie om boksamtal och dess effekt på läsförståelse
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att med hjälp av tidigare forskning undersöka vilken betydelse boksamtal har för elevers läsförståelse, vilken roll läraren har vid boksamtal, samt hur boksamtal utformas. Studiens resultat bygger på både facklitteratur och vetenskapliga artiklar som hämtats genom databassökningar och manuella sökningar. LÄS MER
2. Patienters erfarenheter av att ha torra ögon : En systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Torra ögon drabbar hundratals miljoner människor över hela världen och är en av de vanligaste orsakerna till att patienter kontaktar ögonsjukvården. Torra ögon uppkommer till följd av ofullständig tårvolym eller tårfunktion som leder till att tårfilmen blir instabil och sjukdomar på ögats yta uppstår. LÄS MER
3. Laborationsinstruktionens funktion : Hur inverkar olika arbetssätt på lärare och mellanstadieelevers agerande under en laboration med en vindkraftverksmodell?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att prova olika laborativa arbetssätt, för att förstå de kvalitativa skillnaderna i hur instruktionerna inverkar på dels vad läraren gör, dels på vad eleverna gör vid undervisningstillfället. och. LÄS MER
4. Språklig variation i skolan : En kvalitativ studie om hur film kan användas i skolan i arbete med sociolekter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Sociolingvistik i skolan, i synnerhet språklig variation, har en liten del i svenskundervisningen. Uppsatsen syfte var att undersöka hur språklig variation, yrke, utbildning, bostadsort och etnicitet används i gestaltning av karaktärer i filmen Suedi (Viaplay 2021) och vilken potential filmen har i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER
5. Lärares användning av film som medierande redskap i samhällskunskapsundervisning i årskurs 4–6 : En studie som belyser spelfilmen som pedagogiskt verktyg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie behandlar film som ett medierande redskap i undervisning av samhällskunskap i mellanstadiet. Studiens syfte är att visa hur spelfilm kan användas som ett redskap för att nå lärande och utveckling. Studiens empiri har samlats in via en kvalitativ metod i form av intervjuer med samhällskunskapslärare som arbetar i årskurs 4–6. LÄS MER