Sökning: "samtal metodik"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden samtal metodik.

  1. 1. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Moien Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Critical and exploratory; relational epistemology; sociocultural theory; contemporary art.; Kritisk och utforskande; relationell kunskapssyn; sociokulturell teori; samtidskonst.;

    Sammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. En kamp om utrymmet - när kunskap blir en prioriteringsfråga. : En kvalitativ studie av samtal om samer och samiska frågor inom ramen för revideringsprocessen av Lgr22

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Therese Schoultz; [2023]
    Nyckelord :samer; läroplan; kursplan; läroplansteori; utbildningsfilosofi; diskurs; CDA;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att bidra med kunskap kring hur samtalet kring samer och samiska frågor har förts mellan de olika inblandade intressenterna som deltagit i revideringsprocessen av Lgr22s kursplaner för de samhällsorienterande ämnena, årskurserna 4–9, och även kunskap om hur samtalen påverkat kursplanernas innehåll. Studien utgår ifrån det läroplansteoretiska perspektivet att ett fastställande av en läroplan och liknande policydokument är en process som visar på ett spänningsfält mellan olika intressenters prioriteringar av innehållet. LÄS MER

  3. 3. Transforming Education into Chatbot Chats : The implementation of Chat-GPT to prepare educational content into a conversational format to be used for practicing skills

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Simon Wickman; Philip Zandin; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; ChatGPT; Summarization; Educational material; Dialogue format; Automatic evaluation; Prompt creation; Prompt.; Artificiell intelligens; ChatGPT; Sammanfattning; Utbildningsmaterial; Dialog format; Automatisk utvärdering; Instruktion.;

    Sammanfattning : In this study we explore the possibility of using ChatGPT, to summarise large contents of educational content and put it in a template that later can be used for dialogue purposes and will explore the challenges and solutions that occur during the implementation. Today there is a problem for users to create wellmade prompts for learning scenarios that fulfill all the requirements set by the user. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studieom individer som haft ett drogberoende och deras erfarenhet avbehandlingsinterventioner

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Badro Laajab; Ronny Pätsi; [2022]
    Nyckelord :Common factors theory; beroendevård; behandlingshem; öppenvård; missbruk; psykosocial behandling; behandlingsintervention; terapeutisk metod; tolvstegsprogrammet; socialtjänsten;

    Sammanfattning : Drogberoende är ett folkhälsoproblem och det flesta känner någon som har ett problematiskt droganvändande, vissa utvecklar sjukdomen andra ligger i riskzonen. Vi anser att brukarperspektivet inom svensk beroendevård får för lite uppmärksamhet, brukarnas upplevelse av en samhällelig intervention bör tillvaratas bättre, detta för att komma till rätta med problematiken. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser av omvårdnad och bemötande inom primärvård och psykiatrisk vård hos patienter med bipolär sjukdom

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Emma Magnusson; Maja Larsson; [2022]
    Nyckelord :Bemötande; Bipolär sjukdom; Lidande; Omvårdnad; Upplevelser;

    Sammanfattning : Introduction: Bipolar disorder is a chronic illness characterized by recurrent manias and depressions. People with bipolar disorder often have contact with primary care and psychiatric care. The treatment of these individuals is essential to ensure they receive the proper care they need. LÄS MER