Sökning: "samtal miljöns roll"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden samtal miljöns roll.
1. ”Kan vi fortsätta läsa boken nu?” : En kvalitativ studie om barns deltagande under högläsning och utformningen av deliberativa samtal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Läsförståelsen hos barn i skolan har minskat och det diskuteras vilka insatser som behövs för att vända denna trend redan i förskolan. Vi har därför valt att skriva om högläsningen i förskolan och vilka faktorer som påverkar dess möjligheter/utformning. LÄS MER
2. Anhörigas upplevelse av stöd från hälso- och sjukvårdspersonal vid vård av familjemedlemmar i livets slutskede i hemmet : -En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Varje år uppskattas 40 miljoner människor vara i behov av den palliativa vården runt om i världen, däremot är det bara 14 procent som får tillgång till det. Den palliativa vården är ett förhållningssätt som förbättra livskvalitén för anhöriga och deras döende familjemedlemmar som står inför utmaningar i samband med livshotande sjukdom. LÄS MER
3. Kan man mötas utan att synas?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : I ett samhälle som blir allt mer tjänsteintensivt blir servicemöten en allt större del av vår vardag (Corvellec & Lindquist 2005: Svingstedt 2005) vilket gör att även intresset för dessa möten ökar. I denna studie undersöks servicemötet mellan chaufförer och deras kunder då det är en bransch där mötet med kund inte alltid resulterar i en mänsklig interaktion. LÄS MER
4. Pedagogisk miljö i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : ABSTRACTKlang, Malin (2015). Pedagogisk miljö i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv (Learning environment in preschool from a special educational perspective). Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola. LÄS MER
5. Att barn får leka är det viktigaste : En kvalitativ studie om pedagogers och barns reflektioner kring fri lek och lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få en djupare förståelse för den fria lekens roll i förskolans verksamhet och betydelse för barns utveckling genom att lyfta fram och jämföra både barns och pedagogers reflektioner om fri lek och lek. Studien utgår från frågeställningarna: hur resonerar pedagoger i förskolan om barns fria lek samt hur reflekterar barn i förskolan om lek? För att besvara dessa frågeställningar har kvalitativa intervjuer med pedagoger och samtal med barn i förskolan använts som metod. LÄS MER