Sökning: "samtal och kommunikationsteori"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden samtal och kommunikationsteori.

  1. 11. …ja, tolkarna är ju verkligen mig i förlängningen, det är bara det att de säger det på ett annat språk, Studie- och yrkesvägledares upplevelser av att använda tolk i vägledningssamtal, The use of interpreters in career guidance

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Lövsund; Therese Persson; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; kroppsspråk; kulturmöten; tolk; vägledningssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ur vägledarens perspektiv skapa en beredskap för att kunna arbeta med tolk i vägledningssamtal. Vi har undersökt vad verksamma studie– och yrkesvägledare, utifrån erfarenhet, säger om att vägleda i samtal med tolk som språklänk. LÄS MER

  2. 12. Vårdnadshavares upplevelser av information från förskolan : En studie om informationens betydelse för vårdnadshavares delaktighet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Larsson; Maria Hellman; [2015]
    Nyckelord :Förskola; vårdnadshavare; samverkan; information; kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur vårdnadshavare till barn upplever informationen från förskolan. samt i fall informationen har någon påverkan på deras upplevelse av delaktighet i verksamheten. Den insamlade empirin har gjorts med hjälp av två kvalitativa metoder, dels genom semistrukturerade intervjuer, och dels genom enkäter. LÄS MER

  3. 13. ”men Gud i himmelen, vad förstår han av detta?” - En kvalitativ studie, utifrån ett barnperspektiv, om tolkanvändandet vid Socialjouren i Göteborg.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Karolina Lie; Malin Sjöberg; [2013-09-09]
    Nyckelord :socialjouren; tolk; dagordningsmakt; modersmål; barns åldrar; barnperspektiv; barnkonventionen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur sex socialsekreterare vid socialjouren i Göteborg använder sig av tolk vid akuta omhändertaganden och placeringar av barn med annat modersmål än svenska. Vi har använt oss av kvalitativ ansats för att undersöka detta eftersom vi ansåg denna metod bäst bemöta vårt syfte och frågeställning och ge oss en möjlighet att ställa följdfrågor och få djupgående svar av våra informanter. LÄS MER

  4. 14. Barns omsorg – Professionellas ansvar En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelse kring anmälnings-skyldigheten, enligt SoL 14:1§

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Melina Roos; Emma Thern; [2013-02-12]
    Nyckelord :: anmälningsskyldighet; omsorgssvikt; skolkurator; barn som far illa.; : mandatory reporting; maltreatment; school counseling; child abuse; child neglect.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att belysa skolkuratorernas, på låg – och mellanstadie-nivå, upplevelse av anmälningsskyldigheten enligt SoL 14:1§. Syftet var även att belysa skolkuratorernas erfarenheter, liksom upplevelser av hinder och möjlighet-er i kontakten med föräldrarna till det barn som misstänks fara illa. LÄS MER

  5. 15. Dialogens betydelse i LSS-verksamhet - att kunna möta människor utan att vilja förändra dem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Nyberg; [2012]
    Nyckelord :dialog; dilemma; kompetens; LSS; stöd;

    Sammanfattning : Inom stödverksamhet för vuxna med utvecklingsstörning, som regleras enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, 1993:387 ) har personalens bemötande en avgörande betydelse för kvaliteten och möjligheten till delaktighet. Syftet med detta arbete är att belysa, tolka och förstå hur personal i denna stödverksamhet ser på sin kompetens, och hur de upplever att de kan tillägna sig och utveckla denna. LÄS MER