Sökning: "samtal om det lästa"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden samtal om det lästa.

  1. 1. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER

  2. 2. Högstadielärares attityder till litteratursamtal i svenskundervisningen – en enkätstudie om litteratursamtalen i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zulfiu Arta; [2023]
    Nyckelord :Litteratursamtal;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar attityder till litteratursamtal i svenskundervisningen utifrån ett lärarperspektiv. Tidigare forskning visar att litteraturläsning är väsentlig för språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Att skapa läsande elever : Hur elever motiveras till skönlitterär läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mathilda Noreng; Brask Sam; [2022]
    Nyckelord :Motivation; skönlitteratur; högstadiet; intervjuer; verklighetsbaserat; samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare kan göra för att skapa motivation hos elever till att läsa skönlitteratur. Studien genomfördes genom att intervjua lärare om hur de arbetar med skönlitterär läsning och vad de tänker på när de utformar sin undervisning och gör sina val av skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. “Det var liksom enda gången de kunde tänka sig att läsa” : Berättelser och erfarenheter från arbete med läshund i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Josefin Juvelius; Eva Engström; [2022]
    Nyckelord :läshund; läsmotivation; motivation; literacy;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur hundar kan användas som stöd i undervisning i syfte att utveckla elevers läsande. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie. Urvalet utgår ifrån ett så kallat bekvämlighetsurval. Vi har intervjuat tio informanter som arbetar med läshundar. LÄS MER

  5. 5. Boksamtalet som en enhet : En kvalitativ studie om sex elevers uppfattningar omboksamtalets påverkan på läsförståelse och läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Glemme; Mats Alm; [2022]
    Nyckelord :boksamtal; textsamtal; läsförståelse; läslust; läsmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka sex elevers uppfattningar om boksamtal, med fokuspå deras läsförståelse och läslust. Detta görs inom ramen för läsprojektet 16-årsboken påKullagymnasiet i Höganäs och utifrån boksamtal om ungdomsboken Bergtagen avCamilla Sten (2020). LÄS MER