Sökning: "samtalande"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet samtalande.

  1. 1. Kooperativt lärande som metod för att utveckla den muntliga språkförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2023]
    Nyckelord :grupparbete; kooperativt lärande; lärarroll; muntlig språkförmåga; interaktion;

    Sammanfattning : Fokuset med denna studie är hur kooperativt lärande som metod utvecklar elevers muntliga språkförmåga. Syftet med vår studie är att undersöka och redogöra för hur lärare använder kooperativt lärande som metod för att utveckla elevers muntliga språkförmåga. LÄS MER

  2. 2. A Deep Learning approach to Analysing Multimodal User Feedback during Adaptive Robot-Human Presentations : A comparative study of state-of-the-art Deep Learning architectures against high performing Machine Learning approaches

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Manuel Fraile Rodríguez; [2023]
    Nyckelord :Human Feedback; Deep Learning; Convolutional Neural Networks; Transformers; Mänsklig återmatning; mänsklig feedback; djupinlärning; CNN; transformer;

    Sammanfattning : When two human beings engage in a conversation, feedback is generally present since it helps in modulating and guiding the conversation for the involved parties. When a robotic agent engages in a conversation with a human, the robot is not capable of understanding the feedback given by the human as other humans would. LÄS MER

  3. 3. ”Nackdelar… finns det?!” : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sagans betydelse i svenskundervisning för skolans yngre åldrar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Vänseth; [2023]
    Nyckelord :fairy tales; reading; writing; reading development; Swedish teaching; sagor; läsning; skrivande; läsutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Sagor är en av flera texttyper elever ska få ta del av under sin skolgång och sagan kan användas på flera sätt samt för olika syften. Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med kunskap om sagans didaktiska potential i svenskundervisningen i förskoleklass och årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens samtalande roll i mötet med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Berggren; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; dialog; specialpedagogik; samarbete; sociala strukturer; professionalism; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : I uppsatsen får vi ta del av yrkesverksamma specialpedagoger och deras beskrivningar av sinsamtalsroll i mötet med vårdnadshavare, men även förstå hur pedagogerna uttrycker siggenom olika samtalsmodeller inspirerat av Jürgen Habermas kommunikationsteori. Arbetet visar beskrivningar som ringar in både tvåsamma mötena med vårdnadshavare, men även tar upp hur specialpedagogerna upplever att rollen till vårdnadshavare förhåller sig under möten med fler deltagare. LÄS MER

  5. 5. Assessing Perceived Politeness In A Virtual Agent’s Request To Join A Conversational Group

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alessandro Iop; [2022]
    Nyckelord :Virtual Reality; Politeness; Persuasiveness; Small group behavior; Embodied social agents;

    Sammanfattning : Research around the implementations of human-like interactions during conversations with embodied conversational agents is currently at the forefront of Human-Computer Interaction as a field of science. In particular, conveying politeness through verbal and nonverbal behaviors is a significant challenge when modeling life-like virtual agents, as it underlies the conventional set of unspoken rules that govern human communication. LÄS MER