Sökning: "samtalets karaktär"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden samtalets karaktär.
1. Bedömning med beslutstöd i telefonrådgivning : Distriktssköterskans möjligheter och utmaningar i det personcentrerade samtalet
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Distriktssköterskan har ett ansvar att utveckla vården i alla led för att det skall gynna säkerhet, kontinuitet och relationer som genererar i personcentrerad vård. Att främja hälsa genom telefonrådgivning kan vara både stimulerande och utmanande beroende på samtalets karaktär och arbetssituation. LÄS MER
2. Vad pratar du om? : - En studie kring innehållet i samtalet vid lunchen på förskolan
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka hur förskollärare samtalar tillsammans med barnen under lunchen på förskolan. Videoobservationer har genomförts av fyra legitimerade förskollärare på tre förskolor. LÄS MER
3. Konstverket som essä och tänkandets praktiker
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : This study sets out from an artistic workshop designed to investigate light, colour and spatiality. During the original event, a number of participants joined to collaborate by means of painting, dialogue and exercises in movement. LÄS MER
4. Att vandra tillsammans mot text : en fallstudie i hur elever i skärmbaserad undervisning skapar text
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för HumanvetenskapSammanfattning : Inom det teoretiska perspektivet för huvudområdet SMDI vilket inbegriper språkliga och kulturella verksamheter som barn och unga ingår i, men samtidigt med vidgad ram mot skrivutveckling och textsocialisation mot det nya medielandskapet, skrivs denna uppsats. Studien syftar till att ge en djupare förståelse för hur elevers samtal skapar text i skärmbaserad undervisning, det vill säga hur eleverna arbetar med digitala verktyg i undervisningen, samt för hur läraren stödjer samtalet. LÄS MER
5. Lust eller olust - Sex elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar lyfter fram betydelsefulla faktorer för sitt lärande, Delight or discomfort - Six students with neurodevelopmental disorders account for meaningful factors associated with their learning
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Dagens skola är kunskaps- och målinriktad och undervisningen behöver anpassas efter varje individs individuella behov. Broar behöver byggas mellan olika forskningsfält. Studiens utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet, där den kognitiva utvecklingen är knuten till kulturella, språkliga och sociala sammanhang. LÄS MER