Sökning: "samtalets karaktär"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden samtalets karaktär.

  1. 1. Bedömning med beslutstöd i telefonrådgivning : Distriktssköterskans möjligheter och utmaningar i det personcentrerade samtalet

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Anna Olsson; Madelene Tornerhjelm; [2021]
    Nyckelord :beslutstöd; distriktssköterska; erfarenhet; hjälpmedel; patient; personcentrerat samtal; personcentrerad vård; primärvård; rådgivningsstöd; sjuksköterska; telefonrådgivning; vårdcentral; vårdsökande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Distriktssköterskan har ett ansvar att utveckla vården i alla led för att det skall gynna säkerhet, kontinuitet och relationer som genererar i personcentrerad vård. Att främja hälsa genom telefonrådgivning kan vara både stimulerande och utmanande beroende på samtalets karaktär och arbetssituation. LÄS MER

  2. 2. Vad pratar du om? : - En studie kring innehållet i samtalet vid lunchen på förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :AnnaLena Svensson; Jennie Axelsson; [2017]
    Nyckelord :Integrerad måltid; samtal; förskollärare; samtalets karaktär; kontrollfrågor; omsorg;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka hur förskollärare samtalar tillsammans med barnen under lunchen på förskolan. Videoobservationer har genomförts av fyra legitimerade förskollärare på tre förskolor. LÄS MER

  3. 3. Konstverket som essä och tänkandets praktiker

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Helena Hildur W.; [2016]
    Nyckelord :studies in practical knowledge; knowledge-making; forms of knowledge; thinking practices; artistic dialogue; intuition; den praktiska kunskapens teori; kunskapande; kunskapsformer; tänkandets praktiker; konstnärligt samtal; intuition;

    Sammanfattning : This study sets out from an artistic workshop designed to investigate light, colour and spatiality. During the original event, a number of participants joined to collaborate by means of painting, dialogue and exercises in movement. LÄS MER

  4. 4. Att vandra tillsammans mot text : en fallstudie i hur elever i skärmbaserad undervisning skapar text

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för Humanvetenskap

    Författare :Elisabet Radeklev; [2014]
    Nyckelord :Svenska med didaktisk inriktning; skärmbaserad undervisning; elevers samtal i samband med; textskapande; faktatext; olika former av stöd; lärarens roll; elevens roll; stöttning i den nära utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Inom det teoretiska perspektivet för huvudområdet SMDI vilket inbegriper språkliga och kulturella verksamheter som barn och unga ingår i, men samtidigt med vidgad ram mot skrivutveckling och textsocialisation mot det nya medielandskapet, skrivs denna uppsats. Studien syftar till att ge en djupare förståelse för hur elevers samtal skapar text i skärmbaserad undervisning, det vill säga hur eleverna arbetar med digitala verktyg i undervisningen, samt för hur läraren stödjer samtalet. LÄS MER

  5. 5. Lust eller olust - Sex elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar lyfter fram betydelsefulla faktorer för sitt lärande, Delight or discomfort - Six students with neurodevelopmental disorders account for meaningful factors associated with their learning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Kellander; Agneta Petersson; [2012]
    Nyckelord :förståelse; lärande; metakognition; motivation; pedagogisk metod;

    Sammanfattning : Dagens skola är kunskaps- och målinriktad och undervisningen behöver anpassas efter varje individs individuella behov. Broar behöver byggas mellan olika forskningsfält. Studiens utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet, där den kognitiva utvecklingen är knuten till kulturella, språkliga och sociala sammanhang. LÄS MER