Sökning: "samtalsintervju"

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade ordet samtalsintervju.

  1. 1. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sofie Adamsson Danred; [2023]
    Nyckelord :listening; listeningskills; language development; listeningstrategies; reception; special education; Impression; lyssnande; lyssnandekompetens; lyssnandestrategier; reception; språkutveckling; specialpedagogik; språklig sårbarhet; ljudbok; talbok; talsyntes;

    Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa de yngsta barnen i förskolan i matematik : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rey Ann Mangano Alapre; Maryna Hordiyenko; [2022]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; yngsta barnen; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syftet att bidra med kunskap om hur förskollärare undervisar de yngsta barnen i matematik i förskolan. Syftet konkretiseras med två forskningsfrågor. Samtalsintervju  i form av semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex förskollärare från olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Kommunicera effektivt vid organisationsförändring : En kvalitativ studie om chefer, kommunikation, organisationsförändring och psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Matilda Fiskerud; [2021]
    Nyckelord :Managers; communication; organizational change; mental illness; Chefer; kommunikation; organisationsförändring; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur chefer resonerar kring kommunikationens roll i förändringsprocesser för att arbeta effektivt för en hållbar arbetsmiljö även under förändringen.   De forskningsfrågor som har använts i uppsatsen är följande: Vilken eller vilka kommunikativa verktyg och/eller andra modeller/teorier uppfattade de intervjuade cheferna har hjälpt dem när de genomfört organisationsförändringar? Hur ser cheferna att de kan påverka den psykiska hälsan hos sina medarbetare utifrån hur de arbetar i förändringsprocessen? Hur stämmer chefernas förändringsprocess med teorierna? Det teoretiska ramverket utgår från socialpsykologi, strategiskkommunikation, salutogenforskning och managementteorier. LÄS MER

  4. 4. Maktstrukturer i den fria leken utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Johansson; Frida Johansson; [2021]
    Nyckelord :barn; pedagoger; förskola; inflytande; makt; pastoralmakt; motmakt;

    Sammanfattning : Vi har med vår studie valt att synliggöra vad barn uttrycker om pedagogers närvaro i den frialeken. Det har vi valt eftersom tidigare forskning visar att det förekommer maktstrukturermellan barn och pedagoger. Studiens teoretiska anknytning är barndomssociologisktperspektiv och Foucaults maktteorier. LÄS MER

  5. 5. Konflikter i förskolan – en möjlighet till lärande? : En kvalitativ studie av förskollärares strategier i konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maija Helminen; Anna Haglund; [2021]
    Nyckelord :Konflikt; förskollärare; strategier; kvalitativ analys; Cohens konfliktpyramid; ledarskapsstil;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få inblick i förskollärares strategier gällande konflikthantering i förskolan. Konflikter utgör en stor del av barns sociala liv i förskolan. Det är därför viktigt att förskollärare har ett medvetet förhållningssätt gällande konflikthantering. LÄS MER