Sökning: "samtalsmetodik lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden samtalsmetodik lärare.

  1. 1. Human Relations : En enkätstudie av en grupp blivande lärares kommunikationsfärdigheter

    Master-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Anna-Lena Perpåls Flyning; Andrew Kern; [2010]
    Nyckelord :Human Relations; Communication; Kommunikation; Mänskliga relationer; samtalsmetodik; Kommunikationsträning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna undersökning är att prova ut ett verktyg bland en grupp blivande lärare i träning i mänskliga relationer (Human Relations Training eller HRT). HRT är en utbildning i hur man kan kommunicera med bl a elever, kollegor och föräldrar för att skapa goda relatio-ner och konstruktivt hitta lösningar till konflikter och andra problem. LÄS MER

  2. 2. ”…att dansa istället för att brottas” - gymnasieelevers uppfattning om utvecklingssamtalet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elisabeth Sandberg; Rebecca Wallin; [2009]
    Nyckelord :bemötande; det goda samtalet; gymnasieelever; kommunikation; samtalsmetodik; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Sandberg Elisabeth, Wallin Rebecca (2008). ”…att dansa istället för att brottas” Gymnasieelevers uppfattning om utvecklingssamtalet. (”Dancing Instead of Wrestling” Students Apprehension of the Development Dialogue) Skolutveckling och ledarskap, SÄL III:3 Lärarutbildningen Malmö Högskola. LÄS MER

  3. 3. Lärarens känsliga samtal

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Beijer Hagman; [2008]
    Nyckelord :känsliga samtal; samtalsmetodik; svåra samtal; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka och beskriva lärares upplevelser av att leda känsliga samtal med föräldrar och elever. Med känsliga samtal avses samtal som väcker starka känslor, t ex av oro eller ilska, hos deltagarna. Ramen kan vara ett utvecklingssamtal, eller annat elevvårdande samtal. LÄS MER

  4. 4. Att leta efter kännskap : Hur lärare ser på utemiljön som en miljö för lärande

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ingemar Nyman; [2008]
    Nyckelord :Plats; utomhuspedagogik; didaktik; lärmiljö; samtalsmetodik; fenomenologi; utemiljö; kropp själ; erfarenhet; möte; natur; kännskap; reflektion;

    Sammanfattning : In outdoor education the empirical outdoor experience is an important basis for a learning process – the teacher can affect learning with the choice of location. In order to develop the model in school, we need to build on teachers' perception of how their every day schoolwork looks like. LÄS MER

  5. 5. Att handleda lärarstudenter : handledningens form och villkor ur ett VFU-lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Gunilla Nilsson; [2007]
    Nyckelord :handledning; samtal; samtalsnivåer; praxisteori; samtalsmetodik; lärarutbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att beskriva och analysera hur VFU-lärare erfar det handledande samtalet i lärarutbildningens verksamhetsförlagda del (VFU-lärare är lärare ute på skolorna som handleder lärarstudenter under deras VFU, Verksamhetsförlagda utbildning, tidigare kallad praktik). Syftet var också att undersöka hur VFU-lärarna ser på handledarrollen och handledningens villkor samt om det är någon skillnad mellan utbildade och icke utbildade VFU-lärare i dessa avseenden. LÄS MER